Tom 27 (2025): De-coïncidence in Art: A Challenge or a Solution?

					Pokaż  Tom 27 (2025): De-coïncidence in Art: A Challenge or a Solution?

REDAKTORZY TOMU : Aneta Pawłowska, Paulina Sztabińska-Kałowska

Opublikowane: 2025-12-17

Część I. Ramy teoretyczne - ARTYKUŁY

  • Sztuka i de-koincencja. Wprowadzenie

    François Jullien
    13-28
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/1
  • „Sztuki plastyczne” czy „sztuki wizualne”? Wyobrażona de-koincydencja i imitowanie w polskim dyskursie artystycznym po 1989 roku

    Łukasz Białkowski
    29-41
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/2
  • Kryzys i twórczość: wybrane przykłady ujęć teoretycznych

    Agnieszka Kuczyńska, Krzysztof Cichoń
    43-65
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/3
  • Transcendentalizm sztuki w koncepcjach Wilhelma Worringera i Theodora W. Adorno

    Magdalena Anna Długosz, Rafał Czekaj
    67-77
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/4

Część II. Konteksty międzynarodowe i porównawcze - ARTYKUŁY

  • Koncepcja „migającego świata idealnego”: doświadczenia starożytnych Chin dziś

    Yulia Ivashko, Wu Yueling
    81-99
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/5
  • Powrót do narodowych korzeni we współczesnej sztuce i designie Chin

    Pavol Tišliar, Zeqian Wang, Shiru Wang
    101-119
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/6
  • Estetyka maskarady Igbo w zakresie “DÉ-COÏNCIDENCJI”: przemyślenie ekologicznej zrównoważonego rozwoju w południowo-wschodniej Nigerii

    Princewill Chukwuma Abakporo Abakporo
    121-142
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/7
  • Estetyka przemijania w kulturze japońskiej: Wabi-Sabi, nietrwałość i filozofia décoïncidence

    Justyna Pilarska
    143-166
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/8
  • Odwołanie do ludowych tradycji zdobnictwa w malarstwie petrykiwskim XX wieku

    Oleksandr Kashchenko, Valerii Tovbych
    167-181
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/9

Część III. Studia przypadków - ARTYKUŁY

  • Hugo Ball i „Wersy bez słów” o narodzinach sztuki dadaistycznej z ducha dysonansu

    Magdalena Krasińska
    185-218
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/10
  • De-koincydencja w poezji. Analiza wiersza "El Puro No" Oliveria Gironda

    Anna Wendorff
    219-230
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/11
  • Dysonans semiotyczny w średniowiecznej rzeźbie architektonicznej. Studium przypadku na przykładzie wybranych rzeźb z zespołu dekoracji korpusu nawowego kolegiaty w Sandomierzu

    Olga Tuszyńska-Szczepaniak
    231-254
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/12
  • (De)Stabilizacja architektury

    Julia Sowińska-Heim
    255-265
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/13
  • Między utopią a prototypem: idea zmiany w twórczości Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego

    Jarosław Suchan
    267-288
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/14
  • Intymność doświadczenia bycia innowacyjnym artystą głuchym – przypadek amerykańskiej sztuki Głuchych

    Agnieszka Kołodziejczak
    289-311
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/15
  • Albumy (nie tylko) rodzinne

    Ewa Szkudlarek
    313-327
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/16
  • Sztuka jako środek egzystencjalny postrzegania i doświadczania tragedii wojny

    Aneta Pawłowska, Andrii Dmytrenko, Oleksandr Ivashko , Tetyana Yevdokimova
    329-348
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/17
  • W kierunku fenomenologii wykonania muzycznego

    Andrzej Krawiec
    349-367
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/18

Część IV. Refleksje i wizje przyszłości - ARTYKUŁY

  • Sztuka postantropocentryzmu: koncepcje, wyzwania, dylematy

    Ryszard W. Kluszczyński
    371-396
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/19
  • O sztucznej inteligencji, błędzie i rozpadzie tożsamości w twórczości Mario Klingemanna

    Magdalena Górska
    397-408
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/20
  • Interwencja artystyczna dla ekologii

    Sidey Myoo
    409-422
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/21
  • O trudnej relacji polskich idei i etosu w sztuce współczesnej. Marginalizowane transcendentalia, krytyczna de-koincydencja, intensywny dialog i afirmatywne „odnowienie”

    Rafał Solewski
    423-435
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/22