Semiotic Dissonance of Medieval Architectural Sculpture. A Case Study on the Example of the Sculptural Ensemble of the Nave Corpus of the Collegiate Church in Sandomierz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/12

Keywords:

medieval sculpture, gothic art, bestiary, symbols, semiotic iconography, hermeneutics.

Abstract

The paper presents a proposal for the use of Francis Julien's dé-coïncidence theory in the interpretation of the Gothic architectural sculpture images of the interior of the Collegiate Church of the Nativity of the Blessed Virgin Mary in Sandomierz. The complex and multifaceted meaning of medieval symbolism that can be read through the figures of animals in architectural sculpture and the mutual relations created by the composition of these decorations create multifaceted possibilities for understanding these symbols through the semiotic dissonance created in their meanings. To investigate the phenomenon, selected animal figures from the set of decor-ations of the nave corpus were used.

Author Biography

Olga Tuszyńska-Szczepaniak, University of Lodz, Institute of Art History

PhD, Faculty of Art Sciences, Institute of History of Art, University of Lodz. Specialising in medieval art and architecture. Research interests: medieval architecture, architectural sculpture, semiotics and semiology of medieval art, physics and mechanics of historical buildings, urbanism and protection of monuments. Curator and coorganiser of exhibitions and conferences. Selected publications: (2020) Historia konserwacji rzeźby architektonicznej korpusu nawowego katedry pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Sandomierzu, [in:] M. Pszczółkowski, M. Zdanowski, K. Zimna-Kawecka, eds., Wokół dziedzictwa. Historycy sztuki, muzealnicy i konserwatorzy w 40. rocznicę śmierci prof. Jerzego Remera, Toruń, pp. 221-235; (2020) Nowa perspektywa w badaniach architektury i rzeźby kolegiaty w Sandomierzu, [in:] P. Gryglewski, T. Bernatowicz, D. Rutkowska-Siuda, eds., Między architekturą nowoczesną a tradycją […] między konstrukcją a formą”. Prace naukowe dedykowane Profesorowi Krzysztofowi Stefańskiemu, Łódź 2020, pp. 316-333; (2023) Drewniane domy tkaczy w Zgierzu – dziedzictwo XIX-wiecznej osady tkackiej. Zarys problemów zabytkoznawczych i konserwatorskich obiektów na terenie Parku Kulturowego Miasto Tkaczy w Zgierzu i sposób ich użytkowania, [in:] B. Marszalki, A. Szarlik, eds., Architektura ryglowa – wspólne dziedzictwo. Ochrona i współczesne użytkowanie budynków drewnianych i ryglowych – sprzeczność? Materiały konferencyjne ANTIKON, Siemczyno, pp. 256-283; (2024) O symbolice XIV-wiecznych scen rodzajowych, ukazanych w rzeźbie architektonicznej dwóch fryzów impostowych kolegiaty w Sandomierzu, [in:] A. Pawłowska, K. Stefański, M. Milerowska, eds., Ars inspiratio – studia dedykowane Profesor Eleoneorze Jedlińskiej, Łódź, pp. 41-70.

Downloads

Published

2025-12-17

Issue

Section

Part III. Case Studies - ARTICLES