“Plastic Arts” or “Visual Arts”? Imaginary de-coincidence and imitation in Polish art discourse after 1989
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/2Keywords:
plastic arts, plastics, visual arts, imitation, Polish art, Central Eastern EuropeAbstract
At the turn of the 1990s, the term "visual arts" gained popularity among the Polish art community and began to replace "plastic arts". However, it seems that this change was not instigated solely by factors related to art, but primarily by political and social ones. The above assumption is prompted by the fact that the expression "plastic arts" may have very broad meaning – in the tradition of Western humanities it referred to both the material as well as intellectual and spiritual dimensions of creative work and may encompass a variety of artistic practices. This is indicated, among other things, by the continuing presence of the phrase "les arts plastiques" in French, where it is commonly used to this day, signifying traditional art media as well as media and art practices used only since the 20th century (e.g. installations or performance). The author of the article argues that the relinquishing of the expression "plastic arts" in the Polish language had an imitative dimension and resulted from the need to demonstrate the fact of belonging to Western culture after the change of the political system in 1989.
References
Bal Mieke (2009) Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej, transl. M. Bryl, [in:]
M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, eds., Perspektywy współczesnej historii sztuki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 839-873.
Biblissima.fr, https://outils.biblissima.fr/fr/eulexis-web/?lemma=%CF%80%CE%BB%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82&dict=Bailly# [accessed: 22 June 2025].
Banasiak Jakub, ed. (2009) Raster. Antologia tekstów, Warszawa: 40000 Malarzy.
Brogowski Leszek (1992) Alechinsky w Muzeum Morskim w Paryżu, "Obieg", no. 11-12, pp. 22-26.
Central Statistical Office Report, Art Galleries in 2024, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5493/10/8/1/dzialalnosc_galerii_sztuki_w_2024_r..pdf [accessed: 10 May 2025].
Charpentier Séraphine (2021) Londres : l'artiste plasticien Damien Hirst expose ses oeuvres à succès des années, 80-90, "TV5 Monde”, 24 December 2021, https://information.tv5monde.com/video/londres-l-artiste-plasticien-damien-hirst-expose-ses-oeuvres-succes-des-annees-80-90 [accessed: 9 May 2024]
Chateau Dominique (2023) L’ambivalence de la notion d’arts plastiques: Lamennais et Taine,
“Nouvelle Revue d’esthétique”, no. 31, pp. 31-32.
Dabić M. (1991) Pod powierzchnią obrazu, czyli o malarstwie Krzysztofa Pająka, “Obieg”, no. 5, p. 14.
Guzek Ł. (1994) Odpowiedź na polemikę Małgorzaty Mach, “Obieg”, no. 3-4, pp. 59-56.
Hirai Hiro (2007) The Invisible Hand of God in Seeds: Jacob Schegk’s Theory of Plastic Faculty, “Early Science and Medicine”, no. 12, pp. 377-404.
Kluszczyński Ryszard W. (1999) Artyści pod pręgierz, krytycy sztuki do kliniki psychiatrycznej, czyli najnowsze dyskusje wokół sztuki krytycznej w Polsce, “EXIT. Nowa sztuka w Polsce”, no. 4 (40), pp. 2074-2081.
Krastew Ivan, Holmes Stephen (2024) The Light That Failed: Why the West is Losing Its Fight for Democracy, transl. A. Paszkowska, Warszawa: Krytyka Polityczna.
Les Artistes Emergents, Les galeries d’art en France, (https://www.artistes-emergents.fr/parlons-d-art/le-marche-de-l-art/1513088_les-galeries-d-art-en-france [accessed: 10 May 2024]).
Malabou Catherine (2018) Dokąd zmierza materializm? Althusser/Darwin, transl. E. Wojciechowska, “Praktyka Teoretyczna”, no. 2(28), pp. 16-29.
Markowska Anna (2003) Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRLu, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Plato, Laws.
Sempoliński Jacek (2000) Tak i tak, “Biuletyn Informacyjny Związku Polskich Artystów Plastyków”, no. 2, pp. 34-36.
Sennett Richard (2010) Etyka dobrej roboty, transl. J. Dzierzgowski, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
Szreder Kuba (2016) ABC projektariatu, Warszawa: Bęc Zmiana.
Włodarczyk Wojciech (1990) Lata osiemdziesiąte – sztuka młodych, “Obieg”, no. 11, pp. 8-15.
