Transcendentalizm sztuki w koncepcjach Wilhelma Worringera i Theodora W. Adorno

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/4

Słowa kluczowe:

Theodor W. Adorno, Wilhelm Worringer, abstrakcja, teoria sztuki, filozofia sztuki

Abstrakt

Odnosząc koncepcję de-koincydencji do twórczości artystycznej François Jullien mówi m.in. o przekraczaniu narzuconych schematów, ustalonych wzorców i form komunikacji. Przywodzi to na myśl modernistyczne teorie sztuki Wilhelma Worringera i Theodora W. Adorna, w których praktyka artystyczna nabiera transcendentalnego charakteru. Worringer, wprowadzając podział na abstrakcję i empatię, dowartościował sztukę niezwiązaną z naśladowaniem rzeczywistości, traktując ją jako manifestację wewnętrznego napięcia twórcy wobec świata. Z kolei Adorno, w swojej teorii estetycznej, podkreślał, że prawdziwa sztuka przeciwstawia się reifikacji i obowiązującym schematom poznawczym, oferując doświadczenie wykraczające poza ustalone ramy dyskursywności. Worringerowska sztuka abstrakcji i Adornowska krytyczna sztuka mogą więc być potraktowane jako prefiguracje Jullienowskiej de-koincydecji. W niniejszym artykule zestawiamy teorię Worringera z Adornowską, aby ukazać zachodzące między nimi podobieństwa, w których sztuka jawi się jako akt wykroczenia poza horyzont rutynowego doświadczania świata.

Biogramy autorów

Magdalena Anna Długosz - Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

PhD in Humanities (Cultural and Religious Studies); assistant professor at Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Faculty of Cultural Studies, Department of Cultural Comparative Studies. Author of scholarly studies and translations of texts by Wilhelm Worringer. Her research centers on 20th-century culture and art, especially in Central Europe and the German-speaking world, with a current focus on the life reform (Lebensreform) movement.

Rafał Czekaj - Maria Curie-Sklodowska University in Lublin

Doctor of Humanities in Philosophy. Assistant professor at Maria Curie-Skłodowska University (UMCS) in Lublin, Department of Esthetics and Philosophy of Culture, Faculty of Philosophy and Sociology. Author of the book: Krytyczna teoria sztuki Theodora W. Adorna (2013). Areas of research: philosophical esthetics and social contexts of art.

Bibliografia

Adorno Theodor W. (2002a) Aesthetic Theory, transl. R. Hullot-Kentor, New York: Continuum.

Adorno Theodor W. (2002b) The Aging of the New Music, [in:] R. Leppert, eds. Essays on Music, transl. S. H. Gillespie, Berkeley: University of California Press, pp. 181-202.

Adorno Theodor W. (2004) Negative Dialectics, transl. E. B. Ashton, London and New York: Routledge.

Adorno Theodor W. and Horkheimer Max (2002) Dialectic of Enlightenment: Philosophical

Fragments, transl. E. Jephcott, Stanford: Stanford University Press.

Brunkhorst Hauke (1999) Adorno and Critical Theory, Cardiff: University of Wales Press.

Donahue Neil H. (1993) Forms of Disruption: Abstraction in Modern German Prose, Ann Arbor: University of Michigan Press.

Donahue Neil H., eds. (1995) Invisible Cathedrals: The Expressionist Art History of Wilhelm Worringer, University Park: The Pennsylvania State University Press.

Gluck Mary (2000) Interpreting Primitivism, Mass Culture, and Modernism: The Making of Wilhelm Worringer's "Abstraction and Empathy", "New German Critique", no. 80, pp. 149-169.

Jay Martin (2005) Songs of Experience: Modern American and European Variations on a Universal Theme, Berkeley: University of California Press.

Öhlschläger Claudia (2005) Abstraktionsdrang: Wilhelm Worringer und der Geist der Moderne, Paderborn: Fink.

Wilson Ross (2008) Aesthetics, [in:] D. Cook, eds., Theodor Adorno: Key Concepts, Stocksfield: Acumen, pp. 147-160.

Wood Christopher S. (2019) A History of Art History, Princeton: Princeton University Press.

Worringer Wilhelm (1927) Art Questions of the Day, "The Criterion", vol. 6(2), pp. 101-117. (Orig. Künstlerische Zeitfragen, 1921).

Worringer Wilhelm (1997) Abstraction and Empathy: A Contribution to the Psychology of Style, transl. M. Bullock, Chicago: Elephant Paperbacks.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część I. Ramy teoretyczne - ARTYKUŁY