Kto z kim nawija i dlaczego: analiza sieci współpracy w polskim środowisku rapowym

Autor

  • Bartosz Chytryk Uniwersytet Warszawski
  • Agata Komendant-Brodowska Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2025/74.4/6

Słowa kluczowe:

analiza sieci społecznych, rap, hip-hop, raperzy, współpraca, sieć społeczna, socjologia muzyki

Abstrakt

Celem artykułu jest eksploracyjna analiza struktury polskiego środowiska ra­powego pozwalająca na wgląd w mechanizmy społeczne funkcjonujące w nim i zachowania związane z budowaniem przez artystów swojej kariery. Dotych­czasowe badania socjologiczne nad muzyką rap koncentrowały się na analizie tekstów wykonawców. Niniejsze opracowanie poświęcone jest natomiast strukturze relacji współpracy między artystami oraz czynnikom warunkującym ją. W badaniu zastosowano podejście sieciowe. Opierając się na danych z róż­nych źródeł, zbudowano sieć społeczną, w której węzłami są popularni polscy raperzy i raperki, a krawędziami – ich wspólne nagrania z lat 2019–2022. Następnie przeanalizowano cechy tej sieci, włączając dane o indywidual­nych artystach. Uzyskane wyniki przedstawiają częstotliwość współpracy artystycznej oraz zależności między wspólnym nagrywaniem a popularno­ścią raperów, a także innymi czynnikami, takimi jak miejsce zamieszkania, wiek czy przynależność do wytwórni. Zidentyfikowano ponadto kluczowe podgrupy artystów najczęściej ze sobą współpracujących w tym środowisku. W artykule pojawiają się też hipotezy dotyczące mechanizmów współpracy, o których występowaniu świadczyć mogą poszczególne cechy sieci.

Bibliografia

Adamczewska Kinga. 2023. „Analiza sieci społecznych jako metoda badawcza w polskich studiach nad komunikowaniem politycznym”. Zeszyty Prasoznawcze 3(255): 61–76. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.23.028.18134.

Batorski Dominik, Michał Zdziarski. 2009. „Analiza sieciowa i jej zastosowania w badaniach organizacji i zarządzania”. Problemy zarządzania 7(4/26): 157–184.

Chagas Viktor. 2022. “WhatsApp and digital astroturfing: A social network analysis of Brazilian political discussion groups of Bolsonaro’s supporters”. International Journal of Communication 16: 2431–2455.

Chojnacka Joanna. 2021. Powstał raport o gustach muzycznych na świecie. Czego najczęściej słuchają Polacy?. Radio Zet Rozrywka. https://rozrywka.radiozet.pl/Muzyka/Powstal-raport-o-gustach-muzycznych-na-swiecie- Czego-najczes ciej-sluchaja-Polacy [dostęp: 17.01.2023].

Chorąży Adrianna. 2017. „O hiphopowej intertekstualności jako rozmowie. Rap i popkultura: follow-upy i hashtagi”. Teksty Drugie 5: 131–134. https://doi.org/10.18318/td.2017.5.8.

Chytryk Bartosz. 2024. Dataset for: Analysis of the structure of the cooperation network in the community of Polish rappers. [online resource], [dostęp: 16.02.2024] https://doi.org/10.18150/7PMOOR.

Cieślak Jacek. 2022. W Polsce króluje rap, a na świecie latino. Rzeczpospolita. www.rp.pl/muzyka-popularna/art19247391-w-polsce-kroluje-rap-a-na-swiecie-latino [dostęp: 17.01.2023].

Crossley Nick. 2018. Music sociology in relational perspective. W: The Palgrave handbook of relational sociology. F. Dépelteau (red.), 601–619. Palgrave Macmillan. https://doi.org/601-619.10.1007/978-3-319-66005-9.

Fliciński Piotr, Stanisław Wójtowicz. 2007. Hip-hop słownik. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hale Ann E. 2009. “Moreno’s sociometry: Exploring interpersonal connection”. Group 33(4): 347–358.

Hasło „rap”. Encyklopedia PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/rap;3966074.html [dostęp: 15.01.2023].

Hasło „hip-hop”. Encyklopedia PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/hip-hop;3911799.html [dostęp: 15.01.2023].

IFPI (Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego). 2021. Raport IFPI. Engaging with Music 2021. Dynamiczny i ekscytujący krajobraz muzyczny. https://www.ifpi.org/ resources/, raport do pobrania: https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/ima-ge/362769/b6bbdf77900fbf93b19b459d01f806d6.pdf [dostęp: 16.02.2024].

Jackson Matthew O. 2008. Social and economic networks. Princeton: Princeton University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvcm4gh1.

Kozłowska Monika. 2012. „Ideologia hip-hopowa na przykładzie tekstów hip-hopowych”. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja 2: 119–133. https://doi.org/10.14746/kse.2012.2.09.

Li Teng, Wander Jager. 2023. “How availability heuristic, confirmation bias and fear may drive societal polarisation: An opinion dynamics simulation of the case of COVID-19 vaccination”. Journal of Artificial Societies and Social Simulation 26(4): 2. https://doi.org/10.18564/jasss.5135.

Rap Genius Polska. Lista beefów. https://genius.com/Rap-genius-polska-lista-beefow-annotated [dostęp: 18.06.2023].

Majewski Piotr. 2015. „Rap jako muzyka tożsamościowa – od czarnego getta do polskiego pop-nacjonalizmu”. Sprawy Narodowościowe. Seria nowa 47: 57–79. https://doi.org/10.11649/sn.2015.053.

McAndrew Siobhan, Martin G. Everett. 2014. “Music as collective invention: A social network analysis of composers”. Cultural Sociology 9(1): 56–80. https://doi.org/10.1177/1749975514542486.

McAndrew Siobhan, Paul Widdop. 2021. “«The man that got away»: Gender inequalities in the consumption and production of jazz”. European Journal of Cultural Studies 24(3): 690–716. https://doi.org/10.1177/13675494211006091.

Meyer Ruth, Bruce Edmonds. 2023. The importance of dynamic networks within a model of politics. W: Advances in social simulation. Proceedings of the 17th social simulation conference, European social simulation association. F. Squazzoni (red.), 313–325. Cham: Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-34920-1_25.

Miszczyński Miłosz. 2014. Wstęp: Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej. W: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej. M. Miszczyński (red.), 7–18. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696.

Moch Włodzimierz. 2008. Hip hop – kultura miasta. Leksyka subkultury hiphopowej w Polsce. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG.

Moreno Jacob L. (red.). 1960. The sociometry reader. Glencoe, Illinois: The Free Press.

Narodowe Centrum Kultury. 2021. Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury. www.nck.pl/badania/aktualnosci/muzyczne-wybory-polskiej-mlodziezy [dostęp: 17.01.2023].

Newman Mark E. 2004. “Coauthorship networks and patterns of scientific collaboration”. Pro¬ceedings of the national academy of sciences 101(suppl_1): 5200–5205. https://doi.org/10.1073/pnas.0307545100.

Nożewski Jacek. 2021. „Wpływ mediów informacyjnych na zakres partycypacji politycznej użytkowników serwisu Twitter w Polsce. Struktura i działanie”. Studia Medioznawcze 22(1): 826–839. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2021.1.340.

Peechapat Wichaya, Nattapong Puttanapong. 2024. “Collaboration and competition: A social network analysis of Thailand’s music industry”. Economies 12(2), 45: 1–27. https://doi.org/10.3390/economies12020045.

Piskadło Maja. 2021. W Polsce słucha się dwa razy więcej rapu niż pięć lat temu. Tymczasem Spotify pyta: czym jest rap?. https://kultura.gazeta.pl/kultura/7,114526,27611719,polacy-sluchaja-dwa-razy-wiecej-rapu-niz-piec-lat -temu-tymczasem.html [dostęp: 17.01.2023].

Smith Reginald D. 2006. “The network of collaboration among rappers and its community structure”. Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment 02. https://dx.doi.org/10.1088/1742-5468/2006/02/P02006.

Wasserman Stanley, Katherine Faust. 1994. Social network analysis: Methods and applications. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815478.

Wellman Barry. 1988. Structural analysis: From method and metaphor to theory and substance. W: Social structures: A network approach. B. Wellman, S.D. Berkowitz (red.), 19–61. Cambridge: Cambridge University Press.

Wiedemann Felix. 2019. “The local and the global in networks of Lebanese and Algerian rappers”. Open Library of Humanities 5(1), 26. https://doi.org/10.16995/olh.419.

Wojtanowicz Patryk. 2022. Tego słuchali Polacy w 2022. Znamy statystyki Spotify Wrapped. https://shiningbeats.pl/spotify-wrapped-2022 [dostęp: 17.01.2023].

Zou Wenting, Xiao Hu, Zilong Pan, Chenglu Li, Ying Cai, Min Liu. 2021. “Exploring the relationship between social presence and learners’ prestige in MOOC discussion forums using automated content analysis and social network analysis”. Computers in Human Behavior 115. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106582.

Żmuda Michał. 2014. „Skrecz na winylu jako źródło poetyki hip-hopu”. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka 4(84): 103–109.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-11

Jak cytować

Chytryk , B., & Komendant-Brodowska , A. (2025). Kto z kim nawija i dlaczego: analiza sieci współpracy w polskim środowisku rapowym. Przegląd Socjologiczny, 74(4), 143–175. https://doi.org/10.26485/PS/2025/74.4/6

Numer

Dział

ARTYKUŁY