O sztucznej inteligencji, błędzie i rozpadzie tożsamości w twórczości Mario Klingemanna

Autor

  • Magdalena Górska Institute of Art History University of Lodz

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/20

Słowa kluczowe:

sztuka generatywna, François Jullien, dé-coïncidence, Mario Klingemann, glitch, portret, sztuczna inteligencja, autorstwo.

Abstrakt

Artykuł podejmuje próbę reinterpretacji twórczości jednego z czołowych przedstawicieli sztuki generatywnej Mario Klingemanna w świetle koncepcji dé-coïncidence sformułowanej przez François Julliena. W centrum zainteresowania znajduje się pytanie o to, w jaki sposób praktyki artystyczne wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą stanowić współczesną realizację filozofii rozklejenia formy, tożsamości i znaczenia. Analizując wybrane prace Klingemanna, takie jak Neural Glitch, Memories of Passersby I oraz The Butcher’s Son, autorka ukazuje, że sztuka generatywna nie tylko rozmywa granice między autorem a systemem, intencją a przypadkiem, ale staje się także przestrzenią pęknięcia i nieciągłości, w której zjawia się nowe. Zestawienie myśli Julliena z estetyką błędu (glitch), efemerycznością obrazu oraz rozproszeniem autorstwa pozwala uchwycić generatywność nie jako technologię, lecz jako filozoficzną kategorię twórczego rozdzielenia. W tym sensie artykuł wskazuje, że sztuka generatywna może być odczytywana jako praktyka dé-coïncidence, czyli jako przestrzeń, w której forma „przestaje być sobą” otwierając się na nieznane i nieprzewidywalne.

Biogram autora

Magdalena Górska - Institute of Art History University of Lodz

PhD, assistant professor at the Institute of Art History at the University of Łódź, Department of History of Painting and Sculpture. Her research interests include con­temporary art and art of the first half of the 20th century, with particular emphasis on Jewish art and the issue of inclusiveness of art. Author of articles: Historia i rozwój przestrzenny osadnictwa żydowskiego (XVII-XIX wiek) w Piotrkowie Trybunalskim na podstawie wybranych materiałów źró­dłowych, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica” (2020); Kwestia żydowska w antysemic­kiej polityce Trzeciej Rzeszy na przykładzie miasta Osnabrück, “Piotrkowskie Zeszyty Historyczne” (2022); Co-author of articles: Jewish Capital as the Factor Shaping the City’s Architecture. Selected Examples of Industrial Urban Development of Piotrków Trybunalski in the Second Half of the 19th Century (up to 1914), “West Bohemian Historical Review” (2020), Friendly City. Making Architec­tural Heritage Accessible, “International Journal of Conservation Science” (2023).

Bibliografia

Goodfellow Ian J., Pouget-Abadie Jean, Mirza Mehdi, Xu Bing, Warde-Farley David, Ozair Sherjil, Courville Aaron, Bengio Yoshua (2014) Generative Adversarial Nets, “Advances in Neural Information Processing Systems”, vol. 27, ttps://papers.nips.cc/paper_files/paper/2014/file/f033ed80deb0234979a61f95710dbe25-Paper.pdf.

Jullien Francois (2024) Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie, transl. E. Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jullien Francois (2011) Philosophie du vivre, Paris: Gallimard.

Jullien Francois (2017) lecture entitled ‘There is No Such Thing as Cultural Identity, but We Shall Defend a Culture’s Resources’, 16 November 2017, UVA East Asia Center in Charlottesville, Virginia, US, www.youtube.com/watch?v=4YTg6EuwiCs&t=4966s.

Can machines be more creative than humans? (2019, March 4) “The Guardian” https://www.theguardian.com/technology/2019/mar/04/can-machines-be-more-creative-than-humans

Imposture Series: Cobalamime – Mario Klingemann. Artsy. https://www.artsy.net/artwork/mario-klingemann-imposture-series-cobalamime.

Klingemann Mario, Official website, https://www.quasimondo.com/.

Mario Klingemann: The Butcher’s Son (V&A Collection), https://www.collections.vam.ac.uk/item/O1572110/the-butchers-son-drawing-mario-klingemann/.

Mario Klingemann wins 2018 Lumen Prize for AI Art. Lumen Prize, https://www.lumenprize.org/2018-winners/mario-klingemann.

Personified Data in a Post-Human Utopia: An Interviev with Mario Klingemann (2022, February 22). French Fries Magazine, https://www.frenchfries-mag.com/interview/2022/2/22/personified-data-in-a-post-human-utiopia-with-mario-klingemann.

Twenty Thousand Leagues Under the Screen: Mario Klingemann Explores the Depths of Artificial Intelligence (Part 1). Electric Artefacts, https://www.electricartefacts.art/news/twenty-thousand-leagues-under-the-screen-mario-klingemann-explores-the-depths-of-

artificial-intelligence-part-1

When AI Meets Art: Mario Klingemann Interview. The Quietus, https://www.thequietus.com/culture/art/mario-klingemann-ai-art-interview.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część IV. Refleksje i wizje przyszłości - ARTYKUŁY