Sztuka jako środek egzystencjalny postrzegania i doświadczania tragedii wojny
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/17Słowa kluczowe:
sztuka wojenna, trauma, de-coïncidence, ekspresja, Ukraina.Abstrakt
Artykuł analizuje rolę sztuki w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej (2022–2025) jako narzędzia przetrwania, terapii i świadectwa. W sytuacjach granicznych, takich jak wojna, twórczość artystyczna staje się sposobem przetwarzania traumy oraz odzyskiwania sensu istnienia. Autorzy, odwołując się do koncepcji dé-coïncidence François Julliena oraz refleksji Władysława Tatarkiewicza i Ireny Wojnar, ukazują, jak sztuka pozwala jednostkom oderwać się od przytłaczającej rzeczywistości i otworzyć przestrzeń do działania i refleksji. Przedstawione studia przypadków trojga ukraińskich artystów: Julii Iwaszko, Oleksandra Iwaszko i Serhija Bielińskiego. Prezentują oni różne strategie twórcze: od eskapistycznych obrazów idealizowanej natury, przez ekspresyjne abstrakcje, po symboliczne fotografie ukazujące wojnę bez ludzi. Autorzy podejmują również refleksję nad napięciem między wartością terapeutyczną a artystyczną dzieł wojennych, wskazując, że granica ta często się zaciera, a autentyczność i emocjonalna siła stają się ich największą wartością.
Bibliografia
Belinskyi Serhii, Ivashko Yulia, Kravchenko Iryna L., Dmytrenko Andrii, Dreval Iryna (2023) Analysis of fine-art photography techniques in representing the tragedy of war in Ukraine using Serhii Belinskyi’s works, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXV, pp. 345-365.
Belting Hans (2012) Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, transl. M. Bryl, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Beliński Sergij, Iwaszko Julia (2022) Kwiaty Południa, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Beliński Sergij, Iwaszko Julia (2023) A światłość w ciemności świeci, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Caruth Cathy (1996) Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History, Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Frankl Viktor E. (2006) Man’s Search for Meaning, Boston: Beacon Press.
Galeria Odlot, https://domnaosiedlu.com.pl/galeria_odlot (accessed: July 21, 2025).
Ivashko Yulia, Chang Peng (2020) Modern “Chinese-Style” Arbours: Image Authenticity or Distortion?, in: Defining the Architectural Space. The Truth and Lie of Architecture, vol. 1, Kraków, pp. 19-31.
Iwaszko Julia, Michajłowski Denys, Beliński Sergij (2024) I ciemność jej nie ogarnęła, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Iwaszko Julia, Pawłowska Aneta (2024) Kaleidoscope. Yulia Ivashko and Her Watercolours, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Ivashko Yulia, Pawłowska Aneta (2024) Art as a means of Socialisation and Creative Development of People with PTSD Due to War Trauma (Visegrad Fund Report), Budapest 2024 [unpublished research study].
Ivashko Yulia, Pawłowska Aneta, Belinskyi Serhii et al. (2024) Conveying the Tragedy of War Through Unconventional Photography Methods, “Faces of War”, no. 2, pp. 121–140.
Ivashko Yulia, Pawłowska Aneta (2025) Transformations of Exhibitions in War-Affected Ukraine: 2024 Perspectives on Art-Driven Inclusion and Socialization, “Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 13, no. 2, pp. 43-63, https://doi.org/10.46284/mkd.2025.13.2.3.
Iwaszko Julia, Pawłowska Aneta, Iwaszko Oleg (2023) W dobrej i złej doli. Przekształcenia stylistyczne fotografii Sergija Belińskiego, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Jullien François (2024) Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, transl. E. Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Liu Yu (2000) The Symbolism of Flowers and Birds in Chinese Painting, “Oriental Art”, vol. XLVI, no. 5, pp. 53-63.
Pawłowska Aneta, Julia Iwaszko (2025) Sergij Belińskij. Fotografia, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Pederson Julie (2014) Speak, Trauma: Toward a Revised Understanding of Literary Trauma Theory, “Narrative”, vol. 22, no. 3, pp. 333-353.
Salamon Agnieszka (2004) Twórczość graficzna jako narzędzie w walce o niepodległość. Przyczynek do genezy i historii „Zdroju”, in: Bunt: Ekspresjonizm poznański 1917-1925, exhibition catalogue, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, pp. 96-118.
Tatarkiewicz Władysław (1981) Sztuka. Dzieje pojęcia, Warszawa: PWN.
Wojnar Irena (1964) Estetyka i wychowanie, Warszawa: PWN.

