Sztuka jako środek egzystencjalny postrzegania i doświadczania tragedii wojny

Autor

  • Aneta Pawłowska Institute of Art History, University of Łódź
  • Andrii Dmytrenko National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic", Ukraina
  • Oleksandr Ivashko Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraina
  • Tetyana Yevdokimova Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraina

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/17

Słowa kluczowe:

sztuka wojenna, trauma, de-coïncidence, ekspresja, Ukraina.

Abstrakt

Artykuł analizuje rolę sztuki w czasie wojny rosyjsko-ukraińskiej (2022–2025) jako narzędzia przetrwania, terapii i świadectwa. W sytuacjach granicznych, takich jak wojna, twórczość artystyczna staje się sposobem przetwarzania traumy oraz odzyskiwania sensu istnienia. Autorzy, odwołując się do koncepcji dé-coïncidence François Julliena oraz refleksji Władysława Tatarkiewicza i Ireny Wojnar, ukazują, jak sztuka pozwala jednostkom oderwać się od przytłaczającej rzeczywistości i otworzyć przestrzeń do działania i refleksji. Przedstawione studia przypadków trojga ukraińskich artystów: Julii Iwaszko, Oleksandra Iwaszko i Serhija Bielińskiego. Prezentują oni różne strategie twórcze: od eskapistycznych obrazów idealizowanej natury, przez ekspresyjne abstrakcje, po symboliczne fotografie ukazujące wojnę bez ludzi. Autorzy podejmują również refleksję nad napięciem między wartością terapeutyczną a artystyczną dzieł wojennych, wskazując, że granica ta często się zaciera, a autentyczność i emocjonalna siła stają się ich największą wartością.

Biogramy autorów

Aneta Pawłowska - Institute of Art History, University of Łódź

PhD after habilitation, Faculty of Philosophy and History, Director of Institute of History of Art, University of Łódź, Poland. She specializes in African art and culture. Her research interests include contemporary art, 20th century gender art, and history and theory of collections. Her current research focuses on making works of art accessible to people with disabilities. Email: aneta.pawlowska@uni.lodz.pl. Selected publications:

  1. Studia o sztuce polskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Łódź: 2017;
  2. Andrzej Jocz (1941-2019) ocalić od zapomnienia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódz­kiego 2021;
  3. “New Art” in Łódź in the Interwar Period, in: City of Modernity. Łódź, ed. K. Badowska et al., "Studien zur Multikulturalität", vol. 6, Harrassowitz Verlag Wiesbaden 2023, pp. 355--367; 4. J. A. Pawłowska, Barbara Hoff. Królowa kreatywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódz­kiego, Łódź 2024 [with J. Dobkowska-Kubacka].

Andrii Dmytrenko - National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic", Ukraina

PhD, associate professor at the National University “Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic”. Author of more than 170 scientific publications. Scientific interests and fields of scientific activity: history of architecture, regional peculiarities of national architecture, architecture of buildings and structures, demographic aspects of spatial planning.

E-mail: ab.Dmytrenko_AU@nupp.edu.ua1.

  1. Dyomin M., Chernyshev D., Dmytrenko A., Kuzmenko T., Chang P. (2020) A break-through in landscape design: from traditional garden of ancient despots to the avant-garde "garden of Cubism", “Landscape Architecture and Art”, 16(16), pp. 70-79.
  2. Gryglewski P., Ivashko Y., Chernyshev D., Chang P., Dmytrenko A. (2020) Art as a Message Realized Through Various Means of Artistic Expression, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, XXII, pp. 57-88.
  3. Ivashko Y., Dmytrenko A., Paprzyca K., Krupa M., Kozłowski T. (2020) Problems of Historical Cities Heritage Preservation: Chernihiv Art Nouveau Buildings. “International Journal of Conservation Science”, 11(4), pp. 953-964.
  4. Żychowska M., Ivashko Y., Chang P., Dmytrenko A., Kulichenko N., Xin M. Z. (2021) The influence of traditional Chinese landscape architecture on the image of small architectural forms in Europe, “Landscape Architecture and Art”, 18 (18), pp. 59-68.

Oleksandr Ivashko - Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraina

PhD; an architect and artist. Senior Lecturer at the Kyiv National Univer­sity of Construction and Architecture. Scientific interests and fields of scientific activity: street art, contemporary art, art clusters.

E-mail: ghok2233@gmail.com

  1. Iwaszko O. (2018) Społeczna Przyroda Nowych Artystycznych Kierunków w Miejskim Śro­dowisku, “Przestrzeń/Urbanistyka/Architektura”, 2, pp. 167-176.
  2. Ivashko O., Perehuda Ye. (2016) Street art as a factor of cultural development and an element of symbolic politics in post-revolutionary Ukraine, [in:] Stosunki międzykulturowe. Tom 1. Strategie bezpieczeństwa i komunikacji we współczesnym świecie, Zielona Góra, pp. 155-174.
  3. Ivashko O. (2016) Możliwości użycia sztuki ulicznej we współczesnym dostosowaniu zam­ków i twierdz, [in:] Current issues in research, conservation and restoration of historic fortifications, Chełm-Lviv, pp. 86-90.
  4. Dyomin M., Ivashko O. (2021) Street Art as a new Phenomenon of Art – a Means of Centrification of the Urban Environment, “Art Inquiry. References sur les arts”, XXI (XXX), pp. 129-148.

Tetyana Yevdokimova - Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraina

PhD, associate professor at the Kyiv National University of Con­struction and Architecture. Scientific interests and fields of scientific activity: history of art, contemporary art, culturology.

E-mail: ievdokimova.tv@knuba.edu.ua

  1. S. Wang, I. Sandu, K. Paprzyca, O. Ivashko, O. Kravchuk, T. Yevdokimova (2024). Genesis of the Planning Structure and Ceilings of Dunhuang Sanctuaries. “International Journal of Conservation Science”, 15 (s. iss.), pp. 349-370.
  2. S. Wang, I. Sandu, Y. Ivashko, M. Krupa, A. Krukowiecka-Brzęczek, T. Yevdokimova, S. Stavroyany, O. Kravchuk, A.V. Sandu. Methods for the Preservation and Restoration of Dunhu­ang Wall Paintings: Foreign Experience (2024) “International Journal of Conservation Science”, 15 (1), pp. 731-748.

Bibliografia

Belinskyi Serhii, Ivashko Yulia, Kravchenko Iryna L., Dmytrenko Andrii, Dreval Iryna (2023) Analysis of fine-art photography techniques in representing the tragedy of war in Ukraine using Serhii Belinskyi’s works, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXV, pp. 345-365.

Belting Hans (2012) Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, transl. M. Bryl, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Beliński Sergij, Iwaszko Julia (2022) Kwiaty Południa, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Beliński Sergij, Iwaszko Julia (2023) A światłość w ciemności świeci, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Caruth Cathy (1996) Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History, Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Frankl Viktor E. (2006) Man’s Search for Meaning, Boston: Beacon Press.

Galeria Odlot, https://domnaosiedlu.com.pl/galeria_odlot (accessed: July 21, 2025).

Ivashko Yulia, Chang Peng (2020) Modern “Chinese-Style” Arbours: Image Authenticity or Distortion?, in: Defining the Architectural Space. The Truth and Lie of Architecture, vol. 1, Kraków, pp. 19-31.

Iwaszko Julia, Michajłowski Denys, Beliński Sergij (2024) I ciemność jej nie ogarnęła, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Iwaszko Julia, Pawłowska Aneta (2024) Kaleidoscope. Yulia Ivashko and Her Watercolours, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Ivashko Yulia, Pawłowska Aneta (2024) Art as a means of Socialisation and Creative Development of People with PTSD Due to War Trauma (Visegrad Fund Report), Budapest 2024 [unpublished research study].

Ivashko Yulia, Pawłowska Aneta, Belinskyi Serhii et al. (2024) Conveying the Tragedy of War Through Unconventional Photography Methods, “Faces of War”, no. 2, pp. 121–140.

Ivashko Yulia, Pawłowska Aneta (2025) Transformations of Exhibitions in War-Affected Ukraine: 2024 Perspectives on Art-Driven Inclusion and Socialization, “Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 13, no. 2, pp. 43-63, https://doi.org/10.46284/mkd.2025.13.2.3.

Iwaszko Julia, Pawłowska Aneta, Iwaszko Oleg (2023) W dobrej i złej doli. Przekształcenia stylistyczne fotografii Sergija Belińskiego, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Jullien François (2024) Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, transl. E. Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Liu Yu (2000) The Symbolism of Flowers and Birds in Chinese Painting, “Oriental Art”, vol. XLVI, no. 5, pp. 53-63.

Pawłowska Aneta, Julia Iwaszko (2025) Sergij Belińskij. Fotografia, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Pederson Julie (2014) Speak, Trauma: Toward a Revised Understanding of Literary Trauma Theory, “Narrative”, vol. 22, no. 3, pp. 333-353.

Salamon Agnieszka (2004) Twórczość graficzna jako narzędzie w walce o niepodległość. Przyczynek do genezy i historii „Zdroju”, in: Bunt: Ekspresjonizm poznański 1917-1925, exhibition catalogue, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, pp. 96-118.

Tatarkiewicz Władysław (1981) Sztuka. Dzieje pojęcia, Warszawa: PWN.

Wojnar Irena (1964) Estetyka i wychowanie, Warszawa: PWN.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część III. Studia przypadków - ARTYKUŁY

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>