Albumy (nie tylko) rodzinne

Autor

  • Ewa Szkudlarek

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/16

Słowa kluczowe:

estetyka fotografii, rodzinny album, praca żałoby, de-koincydencja, przemijalność istnienia

Abstrakt

Każdy album fotograficzny ma swoją specyfikę, a rozważania wokół rodzinnych albumów pozwalają na nowo odkryć ich znaczenie dla kultury, członków rodzin i jednostki. Fotografie wyblakłe, pęknięte czy też zamazane pokazują symultaniczny proces scalania (koincydencja) i rozpadu (de-koincydencja), dzięki czemu można zaobserwować nieustanny proces „bezszelestnych” transformacji ludzkiego życia.
Niniejsze rozważania nie pretendują do eksplikacji kolejnej teorii dotyczącej roli rodzinnych albumów czy też pamięci fotografii, jednak pozwolą przyjrzeć się problemowi przemijalności/znikania, wznawiania/ uobecniania zarówno w wymiarze osobistym (praca żałoby – R. Bartes, Światło obrazu, T. Różewicz, Matka odchodzi), rodzinnym (ślady istnienia w fotograficznych
albumach – motyw w serialu Dom) czy też indywidualnej refleksji trwania/przemijania – fotografie J. Janczewskiej wykonane przez S. I. Witkiewicza).
Fotografie z rodzinnych albumów czy też prywatnej kolekcji pozwalają na przepracowanie żałoby, czyli od wewnętrznego „pęknięcia” do – jak określa Jullien – stopniowej fazy „rozchmurzenia” bólu po stracie bliskiej osoby.

Biogram autora

Ewa Szkudlarek

PhD, Professor at Adam Mickiewicz University, is a faculty member at the Department of Literary Aesthetics of the Institute of Polish Philology. She is the author of Lęk w dramacie. Osiem esejów [Fear in Drama. Eight Essays] (2011) and Portrety cieni Witkacego [Witkacy's Shadow Portraits] (2018), as well as the co-author of the monograph Estetyka – mię­dzy działaniem a emocją [Aesthetics – Between Action and Emotion] (2016). Her scholarly output includes numerous articles on literature, theatre and art. She regularly publishes her theatrical reflections in the monthly journal Teatr and the biweekly online magazine Artpapier. Recipient of a scholarship from the Ministry of Culture and National Heritage (2014), she also completed an academic internship in Russia (2015). Szkudlarek is the co-curator of the exhibitions Czy można ubrać metaforę? [Can You Dress a Metaphor?] (2022) and (Nie) Czysta Forma Mody [(Not) Pure Fashion Form] (2023). Her research interests focus on twentieth-century literature and its intersections with aesthetics, psychology of creativity, and art history.

Bibliografia

Barthes Roland (2008) Światło obrazu. Uwagi o fotografii, transl. J. Trznadel, Warszawa: Aletheia.

Berhard Thomas (2005) Wymazywanie, transl. S. Lisiecka, Warszawa: Wydawnictwo Od Do.

Brach-Czajna, Jolanta (1992) Szczeliny istnienia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Cieślak Robert (2013) Widzenie Różewicza, Warszawa: Wydawnictwo UW.

Didi-Huberman Georges (2011) Strategie obrazów. Oko historii 1, transl. J. Margański, Warszawa-Kraków: Korporacja HA!ART.

Dodziuk Anna (2007) Żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Frajlich Anna (2013) Łodzią jest i jest przystanią, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma.

Franczak Ewa, Okołowicz Stefan (1986) Przeciw nicości, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

Freud Sigmunt (1992) Żałoba i melancholia, transl. J. Jabłońska-Dzierża [in:] K. Walewska,

J. Pawlik, eds., Depresja. Ujęcie psychoanalityczne, Warszawa: PWN.

Jastrun Tomasz (2022) Album rodzinny. Wiersze i fotografie, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Jullien François (2024) Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie, transl. E. Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Lange Łucja (2009) Praca żałoby i praca z żałobą, “Studia de Cultura”, vol. 11, no. 4, pp. 119-133.

Legeżyńska Anna (2009) Treny Różewicza, “Polonistyka”, no. 1, pp. 57-59.

Lenkowska Krystyna (2020) Matka nie odchodzi [in:] Kiedy byłam rybą (lub ptakiem), Kraków: Stowarzyszenie Pisarzy Polskich.

Micińska Anna (1985) Witkacy. Stanisław Ignacy Witkiewicz życie i twórczość, Warszawa Wydawnictwo Interpress.

Morzyńska-Wrzosek Beata (2012-2013) Pamięć, intymność, ocalenie. Wokół „Matka odchodzi”

Tadeusza Różewicza, “Spotkania Humanistyczne”, no. 2-3, pp. 119-136.

Nowicki Wojciech (2015) Odbicie, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Nowicki Wojciech (2010) Dno oka. Eseje o fotografii, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Okołowicz Stefan (2007) Witkacy fotografuje. Witkacy na fotografii, in: M. Dziewulska, ed., Światło obrazu. Wykłady otwarte, Warszawa: Aletheia.

Różewicz Tadeusz (1999) Matka odchodzi, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część III. Studia przypadków - ARTYKUŁY