Między utopią a prototypem: idea zmiany w twórczości Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego

Autor

  • Jarosław Suchan Institute of Art History, Jagiellonian University, Krakow

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/14

Słowa kluczowe:

historyzm awangardy, modernistyczna idea zmiany, prototypowanie, utopia rzeczywista, unizm

Abstrakt

Awangarda zachowuje wobec historii relację dialektyczną. Z jednej strony zorientowana jest na zmianę, z drugiej dąży do ustanowienia wiecznego teraz – utopii, której osiągnięcie zakończy wszelką historię i potrzebę wszelkich dalszych zmian. W takim kontekście Yves-Alain Bois analizuje historyzm Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, dochodząc do wniosku, że system, jaki stworzyli, unizm, musiał ponieść klęskę, gdyż mimo uwzględnienia działanie historii, nie zrywał z utopijnym ideałem jedności, do którego ostatecznie miała zmierzać sztuka i świat społeczny. Niniejszy tekst stanowi polemikę z tą tezą, a zarazem wyraz wątpliwości wobec formułowanych przez Françoisa Julliena sugestii, że myślenie utopijne, związane z projektowaniem wielkiej zmiany, jest kontr-produktywne i w istocie przeciwdziała możliwości zajścia rzeczywistej transformacji świata. W tekście proponuję pragmatyczne ujęcie relacji między zmianą a utopią, przywołując dla tego celu koncepcję prototypu. Twórczość Kobro i Strzemińskiego ujmuję jako kolejne odsłony procesu prototypowania, ukazując pozytywną zależność między utopijną wizją a praktycznym działaniem w historii.

Biogram autora

Jarosław Suchan - Institute of Art History, Jagiellonian University, Krakow

PhD, art historian, writer, curator and lecturer at the Institute of Art History, Jagiellonian University, Krakow. In the years 2006-2022, he was director of the Muzeum Sztuki in Łódź. Curator of many exhibitions of modern and contemporary art presented, among others, at the Centre Pompidou in Paris, Museo Reina Sofia in Madrid, Fundação Serralves in Porto, Gemeentemuseum in The Hague, Universalmuseum Joanneum in Graz, Moderna Museeet in Malmö and Zachęta Gallery in Warsaw. Author of numerous texts on the avantgarde, modernism, contemporary art and museology; editor of monographs on the work of Władysław Strzemiński and Katarzyna Kobro, Tadeusz Kantor, the Polish-Jewish avantgarde and avant-garde museology.

Bibliografia

Berman Marshall (1988) All That Is Solid Melts into Air. The Experience of Modernity, New York: Penguin Books.

Bois Yves-Alain (1990) Strzemiński and Kobro: In Search of Motivation, [in:] Y.-A. Bois, Painting as Model, Cambridge, Mass. and London: The MIT Press, pp. 123-155.

Degot Ekaterina (2015) Painting in History, [in:] P. Polit, J. Suchan, eds., Władysław Strzemiński: Readability of Images, Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, pp. 53-66.

Gough Maria (1998) In the Laboratory of Constructivism: Karl Ioganson’s Cold Structures, “October”, no. 84, pp. 91-117.

Gough Maria (2005) The Artist as Producer: Russian Constructivism in Revolution, Berkeley: University of California Press.

Groys Boris (2010) The Weak Universalism, “e-flux journal”, no. 15. Available at: [http://worker01.e-flux.com/pdf/article_130.pdf](http://worker01.e-flux.com/pdf/article_130.pdf) (accessed: 12.07.2010).

Jullien François (2017) De-coincidence: Where Art and Existence Come From, transl. P. Rodriguez, Taipei: National Taiwan University of the Arts.

Jullien François (2024) Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie, transl. E. Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kobro Katarzyna, Strzemiński Władysław (1931) Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego, Łódź: Biblioteka “a.r.”.

Kobro Katarzyna (1933) L’action de sculpter, “Abstraction-Création”, no. 2, p. 27.

Kobro, Katarzyna (1935) [Dla ludzi niezdolnych do myślenia…], “Forma”, no. 3, p. 14.

Kobro Katarzyna (1936) Funkcjonalizm, “Forma”, no. 4, pp. 9-13.

Kobro Katarzyna (1937) [Rzeźba stanowi…], “Głos Plastyków”, no. 1-7, pp. 42-43.

Malevich Kazimir (1921) Unovis. Programmnaja stat’ja, “Iskusstvo”, no. 4, pp. 9-10.

Rosch Eleanor (1978) Principles of Categorization, [in:] E. Rosch, B. Bloom Lloyd, eds., Cognition and Categorization, Hillsdale: Erlbaum Associates, pp. 27-48.

Strzemiński Władysław (1922-1923) O sztuce rosyjskiej - Notatki, “Zwrotnica”, no. 3, pp. 79-82, no. 4, pp. 110-114.

Strzemiński Władysław (1923) [Określam sztukę...], [in:] Katalog Wystawy Nowej Sztuki, Vilnius: Lux, pp. 19-21.

Strzemiński Władysław (1924) B = 2, “Blok”, no. 8-9, n. pag.

Strzemiński Władysław (1927) Notatki, “Zwrotnica”, no. 11, p. 243.

Strzemiński Władysław (1927) Dualizm i unizm, “Droga”, no. 6-7, pp. 211-225.

Strzemiński Władysław (1932) Sztuka nowoczesna w Polsce, [in:] J. Brzękowski, L. Chwistek,

P. Smolik, W. Strzemiński, O sztuce nowoczesnej, Łódź: Wyd. Tow. Bibliofilów, pp. 59-93.

Strzemiński Władysław (1934) Co myślę o architekturze nowoczesnej, “Wiadomości Literackie”, no. 23, p. 4.

Strzemiński Władysław (1934) [Nasza zawartość wzrokowa...], “Forma”, no. 2, pp. 17-18.

Strzemiński Władysław (1935) [Rozwój jednostki...], “Forma”, no. 3, pp. 17.

Strzemiński Władysław (1935) Hasło przeciw stabilizatorom sztuki, “Tygodnik Artystów”, no. 14, p. 2.

Strzemiński Władysław (1936) Aspekty rzeczywistości, “Forma”, no. 5, pp. 6-13.

Strzemiński Władysław (1936) Surogaty sztuki, “Budowa”, no. 1, pp. 3-6.

Strzemiński Władysław (2016) Teoria widzenia, Łódź: Muzeum Sztuki.

Turowski Andrzej (1997) Awangardowe marginesy, Warszawa: Instytut Kultury.

Turowski Andrzej (1998) Tradycja, historia i myśl rosyjskiej awangardy artystycznej, [in:] A. Turowski, Między sztuką a komuną: Teksty awangardy rosyjskiej 1910–1932, Kraków: Universitas, pp. 11-44.

Wright Erik O. (2010) Envisioning Real Utopias, London: Verso.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część III. Studia przypadków - ARTYKUŁY