Hugo Ball i „Wersy bez słów” o narodzinach sztuki dadaistycznej z ducha dysonansu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/10

Słowa kluczowe:

Hugo Ball, dadaizm, dé-coïncidence, dysonans, poezja fonetyczna, performans, prajęzyk, boży język

Abstrakt

Artykuł oferuje reinterpretację twórczości Hugona Balla przez pryzmat kategorii dé-coïncidence, rozumianej nie jako pojęcie odizolowane, lecz jako element szerszej konstelacji semantycznej – obejmującej dysonans, dyssens, Zerrissenheit oraz shevirat ha-kelim – której kulminację stanowi dadaizm jako sztuka zrodzona z dysonansu. Analiza rozwijana jest w trzech głównych częściach. Pierwsza część omawia występ Balla w Cabaret Voltaire z 1916 roku, skupiając się na akcie recytacji wierszy z cyklu Sechs Laut- und Klanggedichte i występie w roli „magicznego biskupa”, dającym się zinterpretować jako powtarzana, rezonująca liturgia. Druga część koncentruje się na „ucieczce z czasu” (Flucht aus der Zeit), analizując tę koncepcję w odniesieniu do kairotycznej temporalności performansu, jak i do medium dźwięku, rozumianego jako sfera pierwotnej pamięci. Trzecia część poświęcona jest krytyce języka instrumentalnego, z której wyłania się estetyczna alternatywa: zakorzeniona w dzieciństwie i artystycznej zabawie językowymi pozostałościami. Ostatecznie twórczość Balla ukazana zostaje jako jedna z najwcześniejszych i najoryginalniejszych form sztuki zrodzonej z ducha dysonansu. Jego dadaistyczna praktyka jawi się jako poetycka i filozoficzna odpowiedź na rozpad nowoczesności, łącząca mistycyzm językowy z refleksją teologiczną i krytyką polityczną.

Biogram autora

Magdalena Krasińska - Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland

received her PhD in Philosophy from the University of Warsaw in 2022. She is an Assistant Professor at Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Faculty of Philosophy. Her research focuses on aesthetics, the philosophy of art, the metaphysics and theology of language. She is the author of two books in Polish: Sublimity, Pathos, Lament: The Types of the Singularity of Music (Wzniosłość, patos, lament. Typy jednostkowości muzyki), Kazimierz Wielki University Press, 2023, and Revolution of Mourning: Hugo Ball and the Dadaist Aesthetics of Redemption (Rewolucja smutku. Hugo Ball i dadaistyczna estetyka odkupienia), Kazimierz Wielki University Press, 2025.

Bibliografia

Adams Bella (2011) Aesthetics, [in:] S. Sim, ed., The Lyotard Dictionary, Edinburgh: Edinburgh University Press, pp. 10-12.

Adorno Theodor W. (1997) Aesthetic Theory, transl. R. Hullot-Kentor, New York: Continuum.

Allen William S. (2023) Adorno, Aesthetics, Dissonance. On Dialectics in Modernity, New York-London-Oxford-New Delhi-Sydney: Bloomsbury Academic.

Ball Hugo (1958) Byzantinisches Christentum, Einsiedeln–Zürich: Benziger Verlag.

Ball Hugo (1963) Gesammelte Gedichte. Mit Photos und Faksimiles, Zürich: Peter Schifferli Verlags AG “Die Arche”.

Ball Hugo (1984) An unsere Freunde und Kameraden, [in:] H. Ball, Der Künstler und die Zeitkrankheit. Ausgewählte Schriften, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, pp. 254-257.

Ball Hugo (1992) Die Flucht aus der Zeit, Zürich: Limmat Verlag.

Ball Hugo (1993) Critique of the German Intelligentsia, transl. B. L. Harris, New York: Columbia University Press.

Ball Hugo (1996) Dada Manifesto, [in:] H. Ball, Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, pp. 219-221.

Ball Hugo (1996) Kandinsky, [in:] H. Ball, Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, pp. 222-234.

Ball Hugo (1996) Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley-Los Angeles-London: University of California Press.

Ball Hugo, Hennings Emmy (1978) Damals in Zürich. Briefe aus den Jahren 1915-1917. Mit Fotos und Faksimiles, Zürich: Peter Schifferli Verlags AG “Die Arche”.

Benjamin Walter (1996) The Task of the Translator, [in:] W. Benjamin, Selected Writings. Volume 1. 1913-1926, ed. M. Bullock, M. W. Jennings, Cambridge, Massachusetts-London: Harvard University Press, pp. 253-263.

Benjamin Walter (2002) The Work of Art in the Age of Its Reproducibility, [in:] W. Benjamin, Selected Writings. Volume 3. 1935-1938, ed. H. Eiland, M. W. Jennings, transl. E. Jephcott, H. Eiland and others, Cambridge, Massachusetts-London: Harvard University Press, pp. 101-133.

Bielik-Robson Agata (2021) Introduction. An Unhistorical History of Tsimtsum: A Break with Neoplatonism?, [in:] A. Bielik-Robson, D. H. Weiss, eds., Tsimtsum and Modernity: Lurianic Heritage in Modern Philosophy and Theology, Berlin-Boston: Walter De Gruyter, pp. 1-35.

Bosman Frank G. (2014) “Gottes Ursprache”. Hugo Ball’s Theology of Sound, [in:] M. M. Lintner, ed., God in Question: Religious Language and Secular Languages, Brixen: A. Weger Publishing, pp. 397-412.

Browning Gary (2011) Dissensus, [in:] S. Sim, ed., The Lyotard Dictionary, Edinburgh: Edinburgh University Press, pp. 57-58.

Diderot Denis (1964) Rameau’s Nephew, [in:] D. Diderot, Rameau’s Nephew and Other Works, transl. J. Barzun, R. H. Bowen, New York: The Bobbs-Merrill Company, pp. 8-88.

Elderfield John (1996) Afterword, [in:] H. Ball, Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, pp. 238-251.

Hamann Johann G. (2007) Aesthetica in nuce. A Rhapsody in Cabbalistic Prose, [in:] J. G. Hamann, Writings on Philosophy and Language, transl. and ed. K. Haynes, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 60-95.

Hegel Georg W. F. (1975) Aesthetics. Lectures on Fine Art, vol. 1, transl. T. M. Knox, Oxford-New York: Oxford University Press.

Hegel Georg W. F. (1977) Phenomenology of Spirit, transl. A. V. Miller, Oxford-New York: Oxford University Press.

Jullien François (2017) Dé-coïncidence: d’où viennent l’art et l’existence, Paris: Grasset & Fasquelle.

Kandinsky Wassily (2024) Concerning the Spiritual in Art (with a Focus on Painting) and The Question of Form, transl. R. A. Kemp, Dublin: Penguin Books.

Lewer Debohar (2016) Dada’s Genesis: Zurich, [in:] D. Hopkins, ed., A Companion to Dada and Surrealism, Chichester: John Wiley & Sons, pp. 21-37.

Lyotard Jean-François (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, transl.

G. Bennington, B. Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press.

Lyotard Jean-François (1988) The Differend: Phrases in Dispute, transl. G. Van Den Abbeele, Manchester: Manchester University Press.

Mann Philip (1987) Hugo Ball. An Intellectual Biography, London: Institute of Germanic Studies, University of London.

Marinetti Filippo T. (1987) Destruction of Syntax – Wireless Imagination – Words in Freedom, [in:] R. J. Pioli, Stung by Salt and War. Creative Texts of the Italian Avant-Gardist F. T. Marinetti, New York-Bern-Frankfurt am Main-Paris: Peter Lang, pp. 45-53.

Richter Hans (1997) Dada. Art and Anti-Art, transl. D. Britt, London: Themes & Hudson.

Ruf Oliver (2012) Zur Ästhetik der Provokation. Kritik und Literatur nach Hugo Ball, Blelefeld: Transcript.

Schmidt Christoph (2003) Die Apokalypse des Subjekts. Ästhetische Subjektivität und politische Theologie bei Hugo Ball, Bielefeld: Aisthesis Verlag.

Scholem Gershom (1995) Major Trends in Jewish Mysticism, New York: Schocken Books.

Steinke Gerhardt E. (1967) The Life and Work of Hugo Ball. Founder of Dadaism, Hague: Mouton.

Taubes Jacob (2009) Occidental Eschatology, trans D. Ratmoko, Stanford: Stanford University Press.

Welsch Wolfgang (2008) Unsere postmoderne Moderne, Berlin: Akademie Verlag.

White Erdmute W. (1998) The Magic Bishop. Hugo Ball, Dada Poet, New York: Camden House.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część III. Studia przypadków - ARTYKUŁY