Hugo Ball i „Wersy bez słów” o narodzinach sztuki dadaistycznej z ducha dysonansu
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/10Słowa kluczowe:
Hugo Ball, dadaizm, dé-coïncidence, dysonans, poezja fonetyczna, performans, prajęzyk, boży językAbstrakt
Artykuł oferuje reinterpretację twórczości Hugona Balla przez pryzmat kategorii dé-coïncidence, rozumianej nie jako pojęcie odizolowane, lecz jako element szerszej konstelacji semantycznej – obejmującej dysonans, dyssens, Zerrissenheit oraz shevirat ha-kelim – której kulminację stanowi dadaizm jako sztuka zrodzona z dysonansu. Analiza rozwijana jest w trzech głównych częściach. Pierwsza część omawia występ Balla w Cabaret Voltaire z 1916 roku, skupiając się na akcie recytacji wierszy z cyklu Sechs Laut- und Klanggedichte i występie w roli „magicznego biskupa”, dającym się zinterpretować jako powtarzana, rezonująca liturgia. Druga część koncentruje się na „ucieczce z czasu” (Flucht aus der Zeit), analizując tę koncepcję w odniesieniu do kairotycznej temporalności performansu, jak i do medium dźwięku, rozumianego jako sfera pierwotnej pamięci. Trzecia część poświęcona jest krytyce języka instrumentalnego, z której wyłania się estetyczna alternatywa: zakorzeniona w dzieciństwie i artystycznej zabawie językowymi pozostałościami. Ostatecznie twórczość Balla ukazana zostaje jako jedna z najwcześniejszych i najoryginalniejszych form sztuki zrodzonej z ducha dysonansu. Jego dadaistyczna praktyka jawi się jako poetycka i filozoficzna odpowiedź na rozpad nowoczesności, łącząca mistycyzm językowy z refleksją teologiczną i krytyką polityczną.
Bibliografia
Adams Bella (2011) Aesthetics, [in:] S. Sim, ed., The Lyotard Dictionary, Edinburgh: Edinburgh University Press, pp. 10-12.
Adorno Theodor W. (1997) Aesthetic Theory, transl. R. Hullot-Kentor, New York: Continuum.
Allen William S. (2023) Adorno, Aesthetics, Dissonance. On Dialectics in Modernity, New York-London-Oxford-New Delhi-Sydney: Bloomsbury Academic.
Ball Hugo (1958) Byzantinisches Christentum, Einsiedeln–Zürich: Benziger Verlag.
Ball Hugo (1963) Gesammelte Gedichte. Mit Photos und Faksimiles, Zürich: Peter Schifferli Verlags AG “Die Arche”.
Ball Hugo (1984) An unsere Freunde und Kameraden, [in:] H. Ball, Der Künstler und die Zeitkrankheit. Ausgewählte Schriften, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, pp. 254-257.
Ball Hugo (1992) Die Flucht aus der Zeit, Zürich: Limmat Verlag.
Ball Hugo (1993) Critique of the German Intelligentsia, transl. B. L. Harris, New York: Columbia University Press.
Ball Hugo (1996) Dada Manifesto, [in:] H. Ball, Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, pp. 219-221.
Ball Hugo (1996) Kandinsky, [in:] H. Ball, Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, pp. 222-234.
Ball Hugo (1996) Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley-Los Angeles-London: University of California Press.
Ball Hugo, Hennings Emmy (1978) Damals in Zürich. Briefe aus den Jahren 1915-1917. Mit Fotos und Faksimiles, Zürich: Peter Schifferli Verlags AG “Die Arche”.
Benjamin Walter (1996) The Task of the Translator, [in:] W. Benjamin, Selected Writings. Volume 1. 1913-1926, ed. M. Bullock, M. W. Jennings, Cambridge, Massachusetts-London: Harvard University Press, pp. 253-263.
Benjamin Walter (2002) The Work of Art in the Age of Its Reproducibility, [in:] W. Benjamin, Selected Writings. Volume 3. 1935-1938, ed. H. Eiland, M. W. Jennings, transl. E. Jephcott, H. Eiland and others, Cambridge, Massachusetts-London: Harvard University Press, pp. 101-133.
Bielik-Robson Agata (2021) Introduction. An Unhistorical History of Tsimtsum: A Break with Neoplatonism?, [in:] A. Bielik-Robson, D. H. Weiss, eds., Tsimtsum and Modernity: Lurianic Heritage in Modern Philosophy and Theology, Berlin-Boston: Walter De Gruyter, pp. 1-35.
Bosman Frank G. (2014) “Gottes Ursprache”. Hugo Ball’s Theology of Sound, [in:] M. M. Lintner, ed., God in Question: Religious Language and Secular Languages, Brixen: A. Weger Publishing, pp. 397-412.
Browning Gary (2011) Dissensus, [in:] S. Sim, ed., The Lyotard Dictionary, Edinburgh: Edinburgh University Press, pp. 57-58.
Diderot Denis (1964) Rameau’s Nephew, [in:] D. Diderot, Rameau’s Nephew and Other Works, transl. J. Barzun, R. H. Bowen, New York: The Bobbs-Merrill Company, pp. 8-88.
Elderfield John (1996) Afterword, [in:] H. Ball, Flight Out of Time: A Dada Diary, ed. J. Elderfield, transl. A. Raimes, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, pp. 238-251.
Hamann Johann G. (2007) Aesthetica in nuce. A Rhapsody in Cabbalistic Prose, [in:] J. G. Hamann, Writings on Philosophy and Language, transl. and ed. K. Haynes, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 60-95.
Hegel Georg W. F. (1975) Aesthetics. Lectures on Fine Art, vol. 1, transl. T. M. Knox, Oxford-New York: Oxford University Press.
Hegel Georg W. F. (1977) Phenomenology of Spirit, transl. A. V. Miller, Oxford-New York: Oxford University Press.
Jullien François (2017) Dé-coïncidence: d’où viennent l’art et l’existence, Paris: Grasset & Fasquelle.
Kandinsky Wassily (2024) Concerning the Spiritual in Art (with a Focus on Painting) and The Question of Form, transl. R. A. Kemp, Dublin: Penguin Books.
Lewer Debohar (2016) Dada’s Genesis: Zurich, [in:] D. Hopkins, ed., A Companion to Dada and Surrealism, Chichester: John Wiley & Sons, pp. 21-37.
Lyotard Jean-François (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, transl.
G. Bennington, B. Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press.
Lyotard Jean-François (1988) The Differend: Phrases in Dispute, transl. G. Van Den Abbeele, Manchester: Manchester University Press.
Mann Philip (1987) Hugo Ball. An Intellectual Biography, London: Institute of Germanic Studies, University of London.
Marinetti Filippo T. (1987) Destruction of Syntax – Wireless Imagination – Words in Freedom, [in:] R. J. Pioli, Stung by Salt and War. Creative Texts of the Italian Avant-Gardist F. T. Marinetti, New York-Bern-Frankfurt am Main-Paris: Peter Lang, pp. 45-53.
Richter Hans (1997) Dada. Art and Anti-Art, transl. D. Britt, London: Themes & Hudson.
Ruf Oliver (2012) Zur Ästhetik der Provokation. Kritik und Literatur nach Hugo Ball, Blelefeld: Transcript.
Schmidt Christoph (2003) Die Apokalypse des Subjekts. Ästhetische Subjektivität und politische Theologie bei Hugo Ball, Bielefeld: Aisthesis Verlag.
Scholem Gershom (1995) Major Trends in Jewish Mysticism, New York: Schocken Books.
Steinke Gerhardt E. (1967) The Life and Work of Hugo Ball. Founder of Dadaism, Hague: Mouton.
Taubes Jacob (2009) Occidental Eschatology, trans D. Ratmoko, Stanford: Stanford University Press.
Welsch Wolfgang (2008) Unsere postmoderne Moderne, Berlin: Akademie Verlag.
White Erdmute W. (1998) The Magic Bishop. Hugo Ball, Dada Poet, New York: Camden House.

