Odwołanie do ludowych tradycji zdobnictwa w malarstwie petrykiwskim XX wieku
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/9Słowa kluczowe:
tradycje ludowe, zdobnictwo, malarstwo Petrykiwki, Pelaheia Hlushchenko, François Jullien, (dé-coïncidence)Abstrakt
W badaniu analizuje się unikatowe zjawisko jednej z odmian malarstwa petrykiwskiego – malowideł na papierze, opartych na ciągłości z ludowymi tradycjami malarstwa ściennego i zdobnictwa. Analizuje się wersje dotyczące pochodzenia malarstwa petrykiwskiego na przykładzie dzieł mistrza Pelagii Hluszczenko, opisuje się techniki wykorzystania obrazów, materiałów. Charakteryzuje się koncepcję „idealnego świata przyrody” w kompozycjach kwiatowych. Malarstwo petrykiwskie jest nierozerwalnie związane z ludowymi tradycjami malarstwa opartymi na konwencji obrazów i specyficznych technikach wykonania. Oryginalny wygląd takich kompozycji wynika z zastosowania tempery jajowej, która daje efekt przejrzystości kolorów, domowych narzędzi
i technik czterech podstawowych pociągnięć.
Bibliografia
Baiandin Serhii, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Bulakh Iryna, Hryniewicz Małgorzata (2022) Use of Historical Painting Concepts by Modern Methods in the Restoration of Architectural Monuments, “International Journal of Conservation Science”, vol. 13, iss. 2, pp. 381-394.
Gryglewski Piotr, Ivashko Yulia, Chernyshev Denys, Chang Peng, Dmytrenko Andrii (2020) Art as a message realized through various means of artistic expression, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXII, pp. 57-88.
Ivashko Yulia, Buzin Ivan, Sandu Ioan Gabriel, Kuśnierz-Krupa Dominika, Kobylarczyk Justyna, Dmytrenko Andrii, Bednarz Łukasz (2022) State-Of-The-Art Technologies of Imitation of Mural Painting from the Kyivan Rus and Baroque Periods in the Reconstructed St. Michael Golden-Domed Cathedral in Kyiv, “International Journal of Conservation Science”, vol. 13, iss. 1, pp. 147-162.
Jullien François (2017) De-coïncidence: D’où viennent l’art et l’existence, Paris: Grasset.
Jullien François (1991) Éloge de la fadeur: à partir de la pensée et de l’esthétique de la Chine, Paris: Philippe Picquier.
Jullien François (1985) Essai: «Fonder» la morale, ou comment légitimer la transcendance de la moralité sans le support du dogme ou de la foi (au travers du Mencius), “Extrême-Orient, Extrême-
-Occident”, no. 6, Une civilisation sans théologie? (2e trimestre), pp. 23–81.
Jullien François (1983) I. La conception du monde naturel, en Chine et en Occident, selon Tang Junyi (La valeur de l’esprit de la culture chinoise, Zhongguo wenhua jingshen jiazhi, chap. V, en particulier § 2–3–4–5), “Extrême-Orient, Extrême-Occident”, no. 3, pp. 117-125.
Jullien François (1982) L’absence d’inspiration: Représentations chinoises de l’incitation poétique. “Extrême-Orient, Extrême-Occident”, no 1, Essais de poétique chinoise et comparée (4e trimestre), pp. 31–71.
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia (2019) The concept of art and works of art in the theory of art and in the restoration industry, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI, pp. 171-190.
Orlenko Mykola, Buzin Ivan, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Kuśnierz-Krupa Dominika,
Mykhailovskyi Denys, Belinskyi Serhii, Anastasiia Urakina (2023) Reproduction and Restoration of Iconostases of Ukrainian Churches, “International Journal of Conservation Science”, vol. 14, iss. 2, pp. 511-526.
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Ding Yang (2022) Fresco Wall Painting and Its Regional Modifications, “International Journal of Conservation Science”, vol. 13, iss. 1, pp. 57-72.
Pelaheia Hlushchenko. Album (1977), Kyiv: Mystetstvo. (Пелагея Глущенко. Альбом (1977). Київ: Мистецтво)
Sandu Ion, Wang Shiru, Boros Bianca, Ivashko Yulia, Sandu Andrei Victor, Tišliar Pavol (2024)Analysis of the Wall Painting of the Dunhuang Fresco as a Basis for Its Preservation and Restoration, “International Journal of Conservation Science“, vol. 15, Special Issue, pp. 371-388.
Smolii Yuliia (2011) Petrykivka’s home painting of the second half of the 19th – first third of the 20th century: origins, evolution, artistic features: author's abstract of thesis. M. T. Rylskyi Institute of Art History, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv. (Смолій Юлія Олександрівна (2011) Хатнє малювання Петриківки другої половини ХІХ – першої третини ХХ століття: витоки, еволюція, художні особливості: Автореф. дис...канд. мистецтвознавства. Київ, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України.)
Wang Shiru, Sandu Ion, IvashkoYulia, Krupa Michał, Krukowiecka-Brzecze Anna, Yevdokimova Tetiana, Serhii Stavroyany, Oksana Kravchuk, Sandu Andrei Victor (2024) Methods for the Preservation and Restoration of Dunhuang Wall Paintings: Foreign Experience, “International Journal of Conservation Science”, vol. 15, iss. 1, pp. 731-748.

