Estetyka przemijania w kulturze japońskiej: Wabi-Sabi, nietrwałość i filozofia décoïncidence
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/8Słowa kluczowe:
Wabi-sabi, japońska estetyka, nietrwałość, ceremonia herbaciana (chanoyu), przemijanie, ogrody zenAbstrakt
Artykuł analizuje pojęcie wabi-sabi jako podstawę japońskiej estetyki, podkreślając jego rolę w sztuce i codziennym życiu. Wabi-sabi celebruje piękno niedoskonałości, nietrwałości i naturalnego rozpadu, co znajduje wyraz w praktykach takich jak ceremonia herbaciana (chanoyu), poezja haiku (np. Matsuo Bashō) oraz minimalistyczne ogrody zen. W kontekście sztuki ta estetyka umożliwia refleksję nad przemijaniem istnienia, kontrastując z zachodnią tradycją vanitas. Estetyka wabi-sabi wywołuje emocjonalną reakcję podobną do pojęcia dé-coïncidence Juliena — doświadczenia sprzeczności między tym, co trwałe, a tym, co efemeryczne, co stanowi kluczowy element japońskiego podejścia do nietrwałości. Artykuł zestawia te przejawy przemijania, ukazując zarówno uniwersalne, jak i kulturowo specyficzne sposoby radzenia sobie z upływem czasu.
Bibliografia
Avdulov Alexandre (2020) A Different Kind of Beauty: Wabi and Kintsugi, [in:] The Kyoto Conference on Art, Media & Culture 2020 Official Conference Proceedings, Saint Mary’s University, Canada, p. 2.
Blocker Gene H., Starling Christopher L. (2008) Filozofia japońska, transl. N. Szuster, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cichy Barbara (2009) Zen a sztuka, “Hybris”, no. 8, pp. 59-78.
Cichy Barbara (2011) Wabi sabi. Estetyczny ascetyzm w sztuce zen, “Estetyka i Krytyka”, no. 22, vol. 3, pp. 49-53.
Dajczer Tadeusz (1994) Medytacja w buddyzmie zen, “Studia Theologica Varsaviensia”, vol. 32, no. 1, pp. 129-151.
Dobbins James C. (1987) Buddhism in Japan, in A Thousand Cranes: Treasures of Japanese Art, Boston: Museum of Fine Arts.
García Héctor, Miralles Francesc (2019) The Book of Ichigo Ichie: The Art of Making the Most of Every Moment, the Japanese Way, New York: Penguin Life.
Haga Koshiro (1995) The Wabi Aesthetics through the Ages, [in:] N. G. Hume, ed., Japanese Aesthetics and Culture: A Reader, transl. B. Kubiak Ho-Chi, Albany: State University of New York Press, pp. 245-278.
Hardacre Helen (2017) Shinto: A History, New York: Oxford University Press.
Hasumi Toshimitsu (1962) Zen in Japanese Art, A Way of Spiritual Experience, London: Routledge and Kegan Paul.
Hendry Joy (2013) Japończycy: Kultura i społeczeństwo, transl. T. Tesznar, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jullien François (2004) In Praise of Blandness: Proceeding from Chinese Thought and Aesthetics, transl. P. M. Varsano, New York: Zone Books.
Jullien François (2006) Drogą okrężną i wprost do celu: Strategie sensu w Chinach i Grecji, transl. M. Falski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jullien François (2024) Ponownie otworzyć możliwości: De-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, transl. and ed. E. Marynowicz-Hetka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Juniper Andrew (2003) Wabi Sabi: The Japanese Art of Impermanence, North Clarendon, VT: Tuttle Publishing.
Keene Donald (1978) Landscapes and Portraits: Appreciations of Japanese Culture, Tokyo: Kodansha International.
Keene Donald (2006) Estetyka japońska, transl. K. Guczalski, [in:] K. Wilkoszewska, ed., Estetyka japońska. 3. Antologia, vol. 1, Kraków: Universitas, pp. 51-61.
Koren Leonard (1994) Wabi – Sabi. For Artists, Designers, Poets and Philosophers, Berkeley, California: Stone Bridge Press.
Kość Antoni (2011) Prawo, Państwo i Religia w Japonii, “Teka Komisji Prawniczej”, vol. IV, pp. 58-73.
Krauss Rosalind E. (1985) The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, Cambridge, Mass.-London: The MIT Press.
Kubiak Ho-Chi Beata (2009) Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia, Kraków: Universitas.
Kumakura Isao (2023) Japanese Tea Culture: The Heart and Form of Chanoyu, Tokyo: Japan Publishing Industry Foundation for Culture.
Kurokawa Kisho (1977) Metabolism in Architecture, London: Studio Vista.
Loska Krzysztof (2013) Impermanence as an Aesthetic Category in Japanese Art, “Studia Filmoznawcze”, no. 34, pp. 1-13.
Lucken Michael, Rosen Miriam (2021) The Limits of Ma: Retracing the Emergence of a ‘Japanese’ Concept, “Journal of World Philosophies”, vol. 6, no. 1, pp. 38-57.
McIver Lopes D. (2007) Shikinen Sengu and the Ontology of Architecture in Japan, “Journal of Aesthetics and Art Criticism”, vol. 65, no. 1, pp. 77-84.
Mi Lucheng (2024) The National Concept Behind Japanese Aesthetic "Wabi-sabi": Taking the Gold Ornaments in Nagoya City as an Example, “International Journal of Social Sciences and Public Administration”, no. 3(3), pp. 298-305.
Nitschke Gunter (1999) Japanese Gardens: Right Angle and Natural Form, New York: Taschen.
Okakura Kakuzō (1977) The Book of Tea, Tokyo: Tuttle Publishing.
Pieścik Piotr (2020) Współczesna rola religii w życiu japońskiego społeczeństwa, „Tekst i Kontekst”, no. 6, pp. 65-72. https://dx.doi.org/10.12775/Tek.2020.006.
Pilarska Justyna (2024) Japoński synkretyzm wyznaniowy, “Edukacja Międzykulturowa”, no. 2 (25), pp. 43-54.
Rezaee Alireza (2017) Reconceptualizing Mujō: A Japanese worldview not in the pursuit of eternity, “Journal of Iranian Cultural Research”, no. 10(3), pp. 27-50.
Richie Donald (2007) A Tractate on Japanese Aesthetics, Berkeley, CA: Stone Bridge.
Sadler Arthur L. (2011) Cha-No-Yu: The Japanese Tea Ceremony, Tokyo: Tuttle Publishing.
Sen Shōshitsu XV (1997) Smak herbaty, smak zen, transl. M. Godyń, Łódź: Wydawnictwo Ravi.
Suzuki Daisetz T. (2009a) Zen and Japanese Culture, Kindle ed., New York: Princeton University Press.
Suzuki Daisetz T. (2009b) Zen i kultura japońska, transl. B. Szymańska, P. Mróz, A. Zalewska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Tamura Yoshiro (2000) Japanese Buddhism: A Cultural History, Tokyo: Kosei Publishing.
Tanizaki Jun’ichirō (2016) Pochwała cienia, transl. H. Lipszyc, Kraków: Karakter.
Varley Paul (2006) Kultura japońska, transl. M. Komorowska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wilkinson Dominic (2022) Wabi-Sabi: A Virtue of Imperfection, “Journal of Medical Ethics”, pp. 938-939.
Yang Jian (2022) The Meaning and Expression of Wabi-Sabi in Environmental Art Design, “Pacific International Journal”, vol. 4, no. 2, pp. 45-48.
Yasuda Kenneth (1957) The Japanese Haiku: Its Essential Nature, History, and Possibilities in English, Rutland, VT: Charles E. Tuttle Co.

