Estetyka maskarady Igbo w zakresie “DÉ-COÏNCIDENCJI”: przemyślenie ekologicznej zrównoważonego rozwoju w południowo-wschodniej Nigerii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/7

Słowa kluczowe:

dé-coïncidence, czasy postnormalne, posthumanistyka, estetyka maskarady, zrównoważony rozwój ekologiczny,

Abstrakt

W niniejszym artykule krytycznie analizowana jest estetyka maskarady rdzennych plemion Igbo, z wykorzystaniem teoretycznego paradygmatu dé-coïncidence François Julliena, który zakłada, że gdy rutynowe zachowania odbiegają od normatywnych lub nawykowych, musi nastąpić autentyczność i odnowa. Maskarady w południowo-wschodniej Nigerii historycznie symbolizowały metafizyczną obecność i odnowę wspólnoty, ale obecnie ich materialne praktyki coraz bardziej podważają te filozoficzne podstawy. Narasta konflikt między symboliką duchową a kosztami środowiskowymi ze względu na wysoki poziom eksploatacji ekologicznej związanej z tworzeniem kostiumów, co obejmuje uszczuplanie gatunków zwierząt i wylesianie w celu pozyskania rafii, kory i drewna. Zamiast być czynnikiem de-coincidentalnej innowacji, maskarada w obecnej formie przypomina raczej wyzyskujące gospodarki niezrównoważonej reprodukcji kulturowej. Argument przedstawiony w tym artykule jest taki, że maskarada Igbo musi na nowo rozważyć swoje ekologicznie wyzyskujące warunki materialne oraz przemyśleć na nowo swoje ramy estetyczne i rytualne, aby zachować ważność i znaczenie w obliczu katastrofy ekologicznej. Opierając się na transdyscyplinarnej metodologii, która równoważy obserwację środowiska w terenie, rdzenną moralność ekologiczną i analizę performansu, praca identyfikuje ważne drogi do zrównoważonego dé-coïncidence, w tym wykorzystanie materiałów biodegradowalnych, regeneracyjne tworzenie kostiumów, egzekwowanie przepisów ochrony środowiska oraz strategie ochrony środowiska oparte na społecznościach. Wreszcie, sztuka performatywna Igbo (a zwłaszcza maskarada) musi przejść de-coincidentalną zmianę, która zapewni równowagę między ekologią w południowo-wschodniej Nigerii a historycznym szacunkiem dla przodków. Ideały dé-coïncidence François Julliena stanowią głęboką perspektywę, z której rdzenni artyści Igbo mogliby korzystać w obliczu intensywnych poszukiwań i tęsknot za świadomością posthumanistyczną, w obliczu powszechnego zainteresowania zdrowiem planety.

Biogram autora

Princewill Chukwuma Abakporo Abakporo - Theatre Arts Programme Bowen University, Iwo, Osun State.

teaches in the Theatre Arts Program at Bowen University in Iwo, Osun State, Nigeria. He is a member of the Guild of Nigerian Dance Practitioners (GONDP), the Society of Nigerian Theatre Artists (SONTA) and a research associate with Theatre Emissary International (TEMI). In addition, he is the artistic director of the African Pot Theatre in Owerri, Imo State, and the director of research and strategic collaborations for Bowen University's Theatre Arts Program. His study uses autochthonous epistemologies, mainly through Indigenous performative arts, to examine decoloniality, environmental sustainability and Africa's Indigenous performative cultures and aesthetics. A variety of funded and self-financed performances, including the Oyi Dance (social reflections), This is Nigeria (a comment on Nigerian politics), and Ara Wa Ninu Jigi (a cultural piece), are examples of the works Princewill has produced and performed that reflect this passion. He has a BA in Theatre Arts, an MA in African Drama and Theatre, and a PhD in Theatre Arts.

Bibliografia

Abakporo Princewill Chukwuma, Ohenhen Stanley Timeyin (2024) Indigenous Festival Arts and (Dis)connect with Contemporary Socio-Cultural Realities in Southeastern Nigeria, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. 26, pp. 287-310. https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/15.

Abakporo Princewill Chukwuma, Amali Abdumalik, Egbe Fidelis, Ohenhen Stanley (2025) Water Fights Back in Lagos: A Performance Reading of Aqua-Terrestrial Futures in Ojo Bakare’s ‘Ekun Omi’, “eTropic: Electronic Journal of Studies in the Tropics”, vol. 24 (2). https://doi.org/10.25120/etropic.24.2.2025.4146.

Abraham Andrew, Webster Andrea, Jordaan Jessica, Prys-Jones Tomos, Ganswindt

Andre, De Jager Pieter, & Doughty Christopher (2021) Hyaenas play unique ecosystem role by recycling key nutrients in bones, “African Journal of Ecology”, vol. 00 (4), pp. 1-6. https://doi.org/10.1111/aje.12907

Andrzejewski Julie, Baltodano Marta, Symcox Linda, eds. (2009) Justice, Peace and Environmental Education: Transformative Standards, London: Routledge.

Asogwa Odoja (2022) Social Dynamics and Resilience in the Northern Igbo Masking Traditions, “Cultural Arts Research and Development”, vol. 2 (2), pp. 39-49.

Bagnall Catherine (2016) Explorations into Creaturely Sensations and Traplines, “The Senses and Society” vol. 11 (2), pp. 199-205. doi:10.1080/17458927.2016.1196886.

Badminton Neil (2000) Posthumanism (Readers in Cultural Criticism), New York: Palgrave Macmillan.

Bennett Jane (2010) Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Durham: Duke University Press.

Braidotti Rosi (2013) The Posthuman, Cambridge: Polity Press.

Cole Herbert M., Chike Aniakor (1984) Igbo Arts: Community and Cosmos, Los Angeles: Museum of Cultural History, University of California.

DNB Stories Africa (2018) Masquerade and His Owner Fight over Money in Anambra State, August 26, 2018, https://dnbstories.com/2018/08/masquerade-and-owner-fight-over-money-in-anambra-state.html. Accessed: August 30, 2025.

Enjalbert Cedric (2025) The Art of Method-less Action, with François Jullien: Can We Live Without a Plan?, “Philonomist”, July 2, 2025, https://www.philonomist.com/en/interview/art-method-less-action-francois-jullien. Accessed: August 28, 2025.

Folke Carl et al. (2021) Our Future in the Anthropocene Biosphere, “Ambio”, vol. 50, pp. 834-869. http://doi.org/10.1007/s13280-021-01544-8.

Gebremariam Eyob Balcha (2025) Restoring Africa’s Knowledge Systems Is Key to Sustainable Development, “United Nations: Africa Renewal”, June 17, 2025, https://africarenewal.un.org/en/magazine/restoring-africas-knowledge-sovereignty-key-sustainable-development. Accessed: August 29, 2025.

Giddens Anthony (1991) The Consequences of Modernity, Stanford, CA: Stanford University Press.

Gladden Matthew (2018) Sapient Circuits and Digitalized Flesh: The Organization as Locus of Technological Posthumanization, 2nd ed., Indianapolis, IN: Defragmenter Media.

Groys Boris (2016) In the Flow, New York: Verso.

Hamilton Clive (2014) Forget about Saving the Earth: It’s an Angry Beast That We Have Awoken, “The Conversation”, May 27, 2014, https://theconversation.com/forget-saving-the-earth-its-an-angry-beast-that-weve-awoken-27156. Accessed: August 29, 2025.

Ikhumetse A. A., Abioye O. P., Ijah U. J. J., Bankole M. T. (2022) A Critical Review of Oil Spills in the Niger Delta Aquatic Environment: Causes, Impacts, and Bioremediation Assessment, “Environmental Monitoring and Assessment”, vol. 194 (816), https://doi.org/10.1007/s10661-022-10424-x.

Jullien François (2010) Las transformaciones silenciosas, transl. J. M. Marcén, Barcelona: Bellaterra.

Jullien François (2016) This Strange Idea of the Beautiful, transl. K. Fijalkowski, M. Richardson, New York: Seagull Books.

Jullien François (2017) Dé-coïncidence: Where Art and Existence Come From, Taipei: National Taiwan University of the Arts.

Kalu Nwankwo, Zakirova Yulia (2019) A Review in Southeastern Nigeria: Environmental Problems and Management Solutions, “RUDN Journal of Ecology and Life Safety”, vol. 27 (3), pp. 231-240, doi:10.22363/2313-2310-2019-27-3-231-240.

Kaprow Allan (1993) Essays on the Blurring of Art and Life, J. Kelley, ed., Berkeley: University of California Press.

Kidner David (2014) Why Anthropocentrism Is Not Anthropocentric, “Dialectical Anthropology”, vol. 38 (4), pp. 465-480, doi:10.1007/s10624-014-9345-2.

López-Corona Oliver, Magallanes-Guijón Gustavo (2020) It Is Not the Anthropocene; It Is Really the Technocene: Names Matter in Decision Making under Planetary Crisis, “Frontiers in Ecology and Evolution”, vol. 8, https://doi.org/10.3389/fevo.2020.00214.

McGuire Billy (2007) The Earth Fights Back, “The Guardian”, August 7, 2007. https://www.theguardian.com/science/2007/aug/07/disasters.

Montuori Alfonso, Donnelly Gabrielle (2019) Creativity and Leadership in Postnormal Times, [in:] Z. Sardar, ed., The Postnormal Times Reader, Herndon, VA: International Institute of Islamic Thought, pp. 355-376.

Moore Jason (2017) The Capitalocene Part I: On the Nature & Origins of Our Ecological Crisis, “Journal of Peasant Studies”, vol. 44 (3), pp. 594-630.

Mullu Dagnachew, Balakrishnan Mundathria (2014) Ecology of African Civet (Civettictis civetta) in Arba Minch Forest, Arba Minch, Ethiopia, “Science, Technology and Arts Research Journal”, vol. 3 (3), pp. 99-102.

Nixon Rob (2011) Slow Violence and the Environmentalism of the Poor, Cambridge, MA: Harvard University Press, https://doi.org/10.4159/harvard.9780674061194.

Nwankwo Ignatius Uche (2015) Governance and Associated Social Roles of Masquerades among the Igbo of Southeast Nigeria in an Era of Globalization: A Critical Appraisal, “Mgbakoigba: Journal of African Studies”, vol. 4, pp. 1-12.

Ohenhen Stanley Timeyin, Abakporo Princewill Chukwuma (2024) Resisting Eco-Colonial Ideologies through Indigenous Epistemologies and Performances, “Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities”, vol. 16 (1), doi:10.21659/rupkatha.v16n1.02.

Okoro Martins N. (2022) Reappraising the Nsukka Ọmabe Festival through the Lens of Ethno-Aesthetics, Therapy and Healing, “HTS Teologiese Studies/Theological Studies”, vol. 78 (1), doi: 10.4102/hts.v78i1.7930.

Pawłowska Aneta, Sztabińska-Kałowska Paulina (2024) Art and Culture in Times of Danger, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. 26, pp. 1-2.

Pękala Teresa (2022) Continuity, Discontinuity, Fulguration – Philosophical Contexts of Changes in Art, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. 24, pp. 9-25.

Sardar Ziauddin, “Welcome to Postnormal Times.” Futures, vol. 42, no. 5, 2010, pp. 435-444. https://doi.org/10.1016/j.futures.2009.11.028

Tanke Joseph (2019) This Strange Idea of Art, “Philosophy East and West”, vol. 69 (2), pp. 484-494, https://doi.org/10.1353/pew.2019.0036.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część II. Konteksty międzynarodowe i porównawcze - ARTYKUŁY