Powrót do narodowych korzeni we współczesnej sztuce i designie Chin
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/6Słowa kluczowe:
Chińska kultura wizualna, tożsamość narodowa, tradycyjna symbolika, współczesny design, François Jullien (dé-coïncidence)Abstrakt
Niniejsze studium bada powrót do narodowych korzeni we współczesnej chińskiej sztuce i designie poprzez rewitalizację i reinterpretację tradycyjnych symboli kulturowych, estetyki i metod kompozycyjnych. Opierając się na koncepcji dé-coïncidence François Julliena, autorzy przeciwstawiają zachodnie ideały stałej adekwatności chińskiej estetyce zorientowanej na proces, podkreślając rolę spontaniczności, wzajemnych powiązań i symbolicznego dynamizmu. Artykuł analizuje, w jaki sposób tradycyjne elementy, takie jak motywy z murali Dunhuang, symbolika kolorów narodowych, estetyka ogrodowa i formy ikoniczne, są adaptowane we współczesnym projektowaniu graficznym, architekturze, brandingu produktów i logo uniwersytetów. Analizując te zmiany, badanie pokazuje, że współczesna chińska kultura wizualna utrzymuje dialog ze swoim dziedzictwem kulturowym, łącząc innowacje z ponownie wyobrażoną ciągłością tradycji.
Bibliografia
Baiandin Serhii, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Bulakh Iryna, Hryniewicz Małgorzata (2022) Use of Historical Painting Concepts by Modern Methods in the Restoration of Architectural Mo-
numents, “International Journal of Conservation Science”, vol. 13, iss. 2, pp. 381-394.
Ding Yang, Sandu Ioan G. (2021) Genesis of Images and Technique of Ancient Chinese Wall Paint-ing, “International Journal of Conservation Science”, vol. 12, iss. 4, pp. 1309-1326.
Gryglewski Piotr, Ivashko Yulia, Chernyshev Denys, Chang Peng, Dmytrenko Andrii (2020) Art as a message realized through various means of artistic expression, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXII, pp. 57-88.
Ivashko Yulia, Chang Peng (2020) Modern “Chinese-Style” Arbours: Image Authenticity or Distort-ion?, [in:] W. Celadyn, ed., Defining the architectural space. The truth and lie of architecture, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut, pp. 19-31.
Ivashko Yulia, Chang Peng, Dmytrenko Andrii, Kozłowski Tomasz, Mykhailovskyi Denys (2021) Influence of structural schemes on the shaping of historical wooden buildings: On the examples of traditional chinese pavilions, pavilions of the chinoiserie style and ukrainian wooden churches | Wpływ układów konstrukcyjnych na kształtowanie zabytkowych obiektów drewnianych na przykładzie tradycyjnych pawilonów chińskich, pawilonów w stylu chinoiserie oraz ukraińskich kościołów drewnianych, “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 67, pp. 49-60.
Ivashko Yulia, Chang Peng, Zueva Polina, Ding Yang, Kuzmenko Tetiana (2021) Continuity of traditions and innovation in modern landscape design in China, “Landscape architecture and Art”, vol. 18, no. 18, pp. 94-103.
Ivashko Yulia, Kuśnierz-Krupa Dominika, Chang Peng (2019) History of origin and development, compositional and morphological features of park pavilions in ancient China, “Landscape Architect-ure and Art”, vol. 15, no. 15, pp. 75-82.
Ivashko Yulia, Kuzmenko Tetiana, Li Shuan, Chang Peng (2020) The influence of the natural environment on the transformation of architectural style, “Landscape architecture and Art”, vol. 15, no. 15, pp. 101-108.
Ivashko Yulia, Chang Peng, Dmytrenko Andrii, Kobylarczyk Justyna, Krupa Michał (2024)
Specifics of stylised shapes of chinoiserie-style pavilions as the basis of their restoration, “Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 12, iss. 2, pp. 27-41, doi: 10.46284/mkd.2024.12.2.2.
Jullien François (2017) De-coïncidence: D’où viennent l’art et l’existence, Paris: Grasset.
Jullien François (1991) Éloge de la fadeur : à partir de la pensée et de l’esthétique de la Chine, Paris: Philippe Picquier.
Jullien François (1985) Essai : «Fonder» la morale, ou comment légitimer la transcendance de la moralité sans le support du dogme ou de la foi (au travers du Mencius), “Extrême-Orient, Extrême-
-Occident”, no. 6, Une civilisation sans théologie? (2e trimestre), pp. 23-81.
Jullien François (1983) I. La conception du monde naturel, en Chine et en Occident, selon Tang Junyi (La valeur de l’esprit de la culture chinoise, Zhongguo wenhua jingshen jiazhi, chap. V, en
particulier § 2–3–4–5, Taïwan, Zhengzhong Shuju, 75 s.q.), “Extrême-Orient, Extrême-
-Occident”, no. 3, Le rapport à la nature : notes diverses (4e trimestre), pp. 117-125.
Jullien François (1982) L’absence d’inspiration : Représentations chinoises de l’incitation poétique. “Extrême-Orient, Extrême-Occident”, no. 1, Essais de poétique chinoise et comparée (4e trimestre), pp. 31-71.
Korniev Andrii, Rybalko Svitlana, Zhang Zhe (2025) The Art of Chinoiserie of the Seventeenth to Nineteenth Centuries in Museum Complexes of Ukraine, “Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 13, iss. 1, pp. 27-45, doi: 10.46284/mkd.2025.13.1.2.
Krupa Michał, Ding Yang, Tovbych Valerii, Gnatiuk Liliia (2020) Sakralność, mitologizm i realizm. Malarstwo ścienne dynastii Han i jej wpływ na dalszy rozwój chińskiej sztuki i architektury, “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 63, pp. 116-124.
Kuśnierz-Krupa Dominika, Kobylarczyk Justyna, Malczewska Joanna, Ivashko Yulia, Lisińska-
-Kuśnierz Małgorzata (2021) Qualitative analysis of architectural education in the protection of
a historic city | Analiza jakościowa edukacji architektonicznej w zakresie ochrony miasta zabytkowego, “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, no. 65, pp. 20-25.
Николаева Наталья С. (1986) Художественная культура Японии ХVІ столетия, Москва: Искусство.
Orlenko Mykola, Dyomin Mykola, Ivashko Yulia, Dmytrenko Andrii, Chang Peng (2020) Rational and aesthetic principles of form-making in traditional Chinese architecture as the basis of restoration activities, “International Journal of Conservation Science”, vol. 11, iss. 2, pp. 499-512.
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia (2019) The concept of art and works of art in the theory of art and in the restoration industry, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. XXI, pp. 171-190.
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Chang Peng, Ding Yang, Krupa Michał, Kuśnierz Kazimierz, Sandu Ioan G. (2021) The Specificity of the Restoration and Monument Protective Measures for the Preservation of Historical Chinese Gardens, “International Journal of Conservation Science”, vol. 12, iss. 3, pp. 1003-1026.
Orlenko Mykola, Ivashko Yulia, Chang Peng, Ding Yang, Krupa Michał, Kuśnierz Kazimierz, Sandu Ioan G. (2021) The Specificity of the Restoration and Monument Protective Measures for the Preservation of Historical Chinese Gardens, “International Journal of Conservation Science”, vol. 12, iss. 3, pp. 1003-1026.
Pawłowska Aneta, Pabich Marek, Ivashko Oleksandr, Dmytrenko Andrii, Kozłowski Tomasz, Bigaj Przemysław (2023) Problems of preservation, protection and restoration of cultural heritage objects and museum collections in the conditions of war, “Muzeológia a kultúrne dedičstvo”, vol. 11, iss. 2, pp. 17-40, doi: 10.46284/mkd.2023.11.2.2.
Wang Shiru, Sandu Ion (2023) The influence of Political Events and Ideology on the Formation of the Picture Concept of Dunhuang Caves Frescos, “International Journal of Conservation Science”, vol. 14, iss. 4, pp. 1443-1462.
Wang Shiru, Sandu Ion, Paprzyca Krystyna, Ivashko Oleksandr, Kravchuk Oleksandr, Yevdokimova Tetyana (2024) Genesis of the Planning Structure and Ceilings of Dunhuang Sanctuaries, “International Journal of Conservation Science”, vol. 15, iss., pp. 349-370.
Żychowska Maria, Ivashko Yulia, Chang Peng, Dmytrenko Andrii, Kulichenko Nataliia, Zhang Xin Mu (2021) The influence of traditional Chinese landscape architecture on the image of small architectural forms in Europe, “Landscape Architecture and Art”, vol. 18, no. 18, pp. 59-68.

